علی رسولان

  • ۰۰/۰۶/۲۰
    مه
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۶۶/۰۲/۲۱
    i
  • ۹۴/۰۲/۱۲
    ۱۳
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

خواب خرسی

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۲:۲۲ ب.ظ
برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید
  • علی رسولان

سقا

دوشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۴۵ ب.ظ

  • علی رسولان

1984

پنجشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۳۹ ب.ظ

📚 ‌‌‌
#1984
#georgeorwell 
#bookstagram
#جرج_اورول  #۱۹۸۴
۱
یه کتاب تو مخی، تا اینجای کار، به نظرم همون قلعه ی حیوانات آموزنده تر بودش و اینجا فقط یه سری توضیحات و شخصیت پردازی های بیهوده است که تاکید می کنه روی رفتار گروه ها و احزاب یا انقلاب ها و حاکمیت هایی که شکل می گیرن و به مرور زمان از شخصیت حقیقی اشون فاصله می گیرن. 
واقعا دوستش ندارم و می خونم صرفا که تموم بشه، هیچ مساله سازی خاصی صورت نمی گیره، صرفا یه روایت مزخرف حتی اونجایی که وینستون شروع می کنه به نوشتن کتابش هم نمی تونه انگیزه ای ایجاد کنه برای خواننده و ایجاد یک حالت ابهام یا علامت سوال! 
۱۳۹۷۰۶۰۱_۱۷۲۲
خب خب، می بینم که تموم شدی. اونم چه تموم شدنی الان نظرم کاملا با متن بالای این تاریخ متفاوت. به نظرم ارزش خوندن رو داره. می تونم بگم اون شدت از سیاهی یا اصطلاحات عجیب و غریب و پیچیده و گیج کننده شاید عامدانه بوده تا خواننده تو عمق سیاهی غرق بشه و درکش کنه. 
اسمیت و جولیا هم واقعا قربانی های جذابی بودن، تو دوجای کتاب هم یه جا به طور مستقیم و یه جای به طور غیرمستقیم اسم ایران اومده، البته که خوندن این بخش از کتاب، باعث میشه پی ببرید چه نگاهی به  کشورهایی مثل ایران تو جهان اونموقع وجود داشته، و اینکه واقعا امروز هم هست یا نیست؟ و چه فرق هایی کلا جهان امروز با گذشته ای که یه عده ای پی ریزیش می کردن داره. 
یکی از نکاتی که میشه بهش اشاره کرد این هستش که تو کل کتاب و همه ی شخصیت ها اعتقادی به خدا که نماد دینداری هستش ندارن، صرفا مباحث حول محور نظام های غیردینی شکل می گیره! شاید خالی از لطف نباشه که به این موضوع اشاره کنم اینکه میگن انقلاب ۱۹۷۹ میلادی تو کشور ما یکی از عجایب بوده و خیلی از محاسبات جهانی در زمینه های مختلف تغییر داده سخن گزافی نیست! اصولا یه زمانی تو مباحث علوم انسانی جهان امروز رو جهان بدون مدیریت دینی تصور می کردن. البته بگم ها با توجه به این کتاب اصلا ایران جز جهان محسوب نمیشه، اگه بخونینش متوجه میشین و خیلی براتون تعجب آور خواهد بود، و اینکه به هر حال امروز ایران حداقل به عنوان یه قطب " حالا به زعم اون ها مخالف " محسوب میشه و اینم خودش یه نکته ای هستش
البته تر که خب خیلی ها هم می تونن این کتاب رو بخونن و خیلی جاهاش رو برگردونن به شیوه های مدیریتی الان کشور و اشکالاتی که بعد از انقلاب، به هر دلیلی، خیانت یا جهالت به وجود اومده. اینم خب یه برداشتی ولی کلی تر که خونده بشه و درک بشه شامل همه ی حاکمیت ها، کشورها تو سراسر دنیا میشه، 

اتفافا یکی از نکته های مجهول قضیه همین جاست، که نویسنده طرح خاصی رو ارائه نمیده برای حکومت داری، حتی شخصیت اول داستان که دغدغه ی حقیقت محور داره ، اونجایی که براین دعوتش می کنه برای گروه برادری و ازش سوال می کنه که حاضره به خاطر گروه اسید تو صورت بچه بریزه، اسمیت این رو می پذیره و حتی اونجایی که می پرسه حاضره به خاطر گروه جولیا رو ترک کنه، بازم با تردید و دیر جواب میده و مخالف می کنه، از این شاهد مثال ها میشه اینجوری برداشت کرد که اورول داره به طور ضمنی اعتراف می کنه همینی که هست، هست، حتی  وقتی نظام های گذشته روبررسی می کنه ، طبقات حاکم، متوسط و فقیر! جا به جایی قدرت در هر عصری از حجر تا قرن بیستم. 
به طور کلی می تونم بگم از یه جایی به بعد خواننده با فضای کتاب ارتباط بیشتری برقرار می کنه، دیگه اصطلاحات عجیب و قریب اذیت کننده نیست، باهاشون ارتباط برقرار می کنه.
اولش پیشنهاد کردم ارزش خوندن نداره، الان میگم داره.

۱۳۹۷۰۶۰۸_۱۹۰۱


#علی_رسولان
#کتاب_بخوانیم

  • علی رسولان