علی رسولان

  • ۰۰/۰۶/۲۰
    مه
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۶۶/۰۲/۲۱
    i
  • ۹۴/۰۲/۱۲
    ۱۳
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

خطِ قرمز

سه شنبه, ۸ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ب.ظ

خط قرمز یعنی رد شدن از روی خطی که خون تولید می کند، بالعرض یک سلسله اعمال و رفتاری که بوی خون می دهند! به تعبیری دیگر این خط حق خون ریختن ندارد اما مستحقش که بشوی، حقت را کف دستت می گذارد، با هیچ کسی هم شوخی ندارد. خط قرمز جزء آن مواردی است که شوخی بردار نیست، نباید هم باشد، و البته همه می دانیم، شوخی زیادی اش خوب نیست، به هیچ وجه! نه تنها خوب نیست که منفور هم هست!

این اعترافی صادقانه است که بگوییم: خط قرمز خوب است، خط قرمز خوب است چون لازمه ی زیست انسانی است، خط قرمز همه جا هست، اما همیشه رنگش قرمز نیست! و نباید و نمی تواند هم همیشه یکشکل و یکرنگ باشد، بر همین اساس است که گاهی رنگش سفید می باشد، مثل خط ممتدی سفید در یک خیابان دو طرفه! که سفید است اما خط قرمز عبور و مرور ماشین هاست! و گاهی هم اصلن شبیه خط نیست! مثل درب اتاق شما! که چوبی است ، اما خط قرمز ورود اغیار است! " و خدا می داند با آن غیری که این خط قرمز را بشکند و رد کند چه خواهید کرد، و چه بلاها که بر سرش در نخواهید آورد! " خط قرمز حتی آنجایی که جائیت مصداق ندارد هم هست، آن، آنی که در آن جائیت مصداق ندارد، همان آنی است که محصور در حصار ماده نیست، مثال همه فهمِ خط قرمزی اینچنین، می شود اقرار عالمانه ی حضرت جبرئیل در شب معراج، و خط قرمزی به نام رتبه ی وجودی را متذکر می شود، که در گفت و گویی زیبا با رسول اکرم حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم اینگونه به تصویر قلم در آمده است: 

         جبریل درش ستـاد بر جای          کــاین راهِ حرم بـود بفرمـای

         فــرمـــود مگــر دگر نیــایی         تـــا ره بـه بـرادرت نمـــایـی

         گفت ار قــدمی نهم فـراتـر         سـوزد پـر و بال من سراسر

خط قرمزها! علاوه بر سه شکل متصور شده در بالا، انواع و اقسام دیگری هم دارند، از خط قرمز نریختن آب بر روی صفحه ی کیبورد لب تاب...، یا بهتر بگویم، قانون کلی آب دشمن وسایل الکتریکی است، بگیرید تا خط قرمز نخوردن غذا هنگام نماز خواندن! اصولن هر حرام شرعی یک خط قرمز است، توصیه های ایمنی برای وسایل خانگی یا هر وسیله و ابزار دیگری که در کاتالوگ همراه آن ابزار قرار داده شده است، نیز خط قرمز می باشد! بر اساس موارد یاد شده، خط قرمزها از نگاهی دیگر به دو دسته ی کلی حقیقی و اعتباری تقسیم می شوند.

اینکه می گوییم اعتباری نه اینکه مشمول قاعده عدمی بودن شود، یا وارد نسبیت شویم! نه، بلکه به این اعتبار است که ما آن را وضع می کنیم! این ما می تواند جمعی از اعضای یک جامعه، یا اعضای یک خانواده، یا یک باشگاه یا ورزش خاص باشد! یا هر جمع دیگری! خط قرمزهایی که در آن به آن زندگی جمعی یا وضع و محیطی خاص ساری و جاری است! و به جهت همین ساری و جاری بودن و مقبولیت عمومی است که تخطی از آن عین جهل است، و عواقب این تخطی هم می شود تنبیه و مجازات! که مثال ساده اش همین برداشتن توپ با دست توسط بازیکن فوتبال که تنبیه اش کارت زرد یا قرمز است! حالا زرد یا قرمز بودنش بر می گردد به شرایط و موقعیتی که این عمل جاهلانه یا جوگیرانه توسط آن بازیکن صورت گرفته باشد.

حقیقی بودن خط قرمزها هم بر می گردد به حقیقت آن خط قرمز! وضع ناپذیر است، مثل آتش که خط قرمزش سوزاندن است. و وضع ما تاثیر در سوزاندن یا نسوزاندن آتش ندارد! حالا اگر همه ی آدم های دنیا بیایند و بگویند آتش نسوزان، تاثیر در نسوزاندن آتش ندارد، آتش کار خودش را می کند! اصولن معنویات، و هر آنچه با روحیات سر و کار پیدا می کند از این دسته اند.

بعد از این آشنایی چند دقیقه ای و مجمل با انواع خط قرمزها! می خواهم به بهانه ی اصلی نوشتن سطور بالا، انگیزه و مقصدم اشاره کنم! که برگرفته از نگاهی عمیق تر و گسترده تر است، و برای فهمیدنش ضروری بود یادآوری خط قرمزهایی که با آن ها بزرگ شده ایم! و برایمان ملموس بودند و به راحتی نمی توانیم زیرپایمان بگذاریمشان! اما آن خط قرمزی که رعایت نکردن آن، منجر به بروز خسارت ها و آفات فراوان در جامعه می شود! خط قرمزی است به نام قانون! قانون خط قرمزی است که شامل تمام موارد بالا می شود! قانون چتر برزگی است که تک تک اعضای یک جامعه را تحت حمایت خودش قرار می دهد، و همین حمایت است که مقبولیت عمومی را برای قانون به وجود می آورد. به تعبیری همه ی افراد جامعه نسبت به قانون یکسان و ذینفع هستند. همین پذیرش عمومی است که باعث می شود افرادی که قانون را زیر پا می گذارند مورد مذمت قرار بگیرند! قانون خط قرمزی است که به راحتی نمی توان از آن گذشت. و هر چه قانون یک جامعه به شما تشأن دهد، زیرپا گذاشتن آن توسط شما دارای درصد بیشتری از جاهلانگی است، به عنوان مثال زیر پا گذاشتن خط قرمز قانون توسط یک دانشجو بسیار زشت تر و ناپسندتر از زیر پاگذاشتن قانون توسط یک فرد عادی جامعه است، حالا این مثال هر چه به سمت بالا برود درصد ناپسندی و جاهلانگی اش بیشتر می شود! برای یک وکیل، وزیر، مدیران ارشد یک جامعه، افراد شاخص و خاص که دارای محبوبیت در بین اعضای جامعه هستند، این زیر پا نهادن قانون بسیارتر ناپسندتر است.

گاهی این زیرپاگذاشتن ها! تاریخ سوز می شوند، نظیر آنچه در سال ۸۸ رخ داد! وقتی کاندیدایی نخواست قانونی عمل کند، و با زیر پا گذاشتن قانون، و برهم زدن قاعده ی بازی! اختلاف سلیقه و امیال شخصی را وسط خیابان کشید، جوگیر شد، جهلش را نمایان کرد و اقتدار حضور مردم را تبدیل به جنگُ کشت و کشتار کرد!

بی توجهی به قانون، دور زدن قانون، یک دندگی، هیزم بیار معرکه شدن، هم دست و همراه شدن شدن با دشمنانِ ایران اسلامی عزیز، تحریک و تشویق کردن عده ای به قانون شکنی، آسیب زدن به اموال عمومی، توهین به مقدسات، داد و هوارُ جار زدن شعارهای نا به هنجار، هشت ماه جنگ داخلی و کلی خاطره های دلخراش دیگر، مفهومی را ساخت  به نام " فتنه "

شش سال از آن سال فتنه ساز می گذرد، سالی که البته تلخ بود اما تجربه شد،درس شد برای آینده، سالی که در تاریخ ایران مفهومی به نام فتنه را ساخت، مفهومی که امروز  خط قرمزی حقیقی شده است برای تشخیص سره از ناسره! برای تشخیص تشخص آدم ها! امروز فتنه در ادبیات جمهوری اسلامی خط قرمز است، نه خط قرمزی اعتباری ، بلکه خط قرمزی حقیقی!  امروز همه ی آن هایی که سودای کاندیدا شدن را دارند باید موقعیت خود را نسبت به فتنه ی ۸۸ به شکلی واضح ترسیم کنند، و مقابل دید همگان، به خصوص اعضای محترم شورای نگهبان قرار دهند.

خط قرمز را در شب رویایی و به یاد ماندیِ ۹دی نوشتم، تا تذکری باشد برای آن هایی که زود فراموش می کنند و البته ادای دینی باشد نسبت به شهدای فتنه ی۸۸ که مظلومانه شهید شدند، آن هم به خاطر هواهای نفسانی، امیال زودگذر و شخصی عده ای خاصِ جاهل! که می خواستند کشور را به ثمن بخس بفروشند و دو دستی تقدیم استکبار پلید کنند!

من معتقدم اگر سال۸۸ درایت، هوشمندی و مدیریت صحیح حضرت آقا نبود، امروز کشورمان ایران وضعیتی بهتر و مساعد تر از شرایطی که در عراق و سوریه می گذرد، نداشت! خدا را هزار بار سپاس که با عنایات خاص امام زمان (عج) و رهبریُ هدایت امام خامنه ای عزیزتر از جان، و درک، شعور و بصیرتِ بالای مردم دوست داشتنیِ ایران که افتخارشان پرچمی سه رنگ مزین به شعار لا اله الا الله است، امروز ایران در نهایت صلابت و قدرت، دماوندگونه مشت می کوبد بر دهان یاوه گویان و استکبار دوستانِ! داخلی و خارجی!

خط قرمز را با غزلی زیبا از حضرت حافظ به حافظه ی تاریخی نوشته هایم می سپارم، باشد که شیرینی نوشته ی او، کام تلخ خاطره ها را از یاد ببرد. و راهگشای فهم متن باشد.


.

.

.

.

.

.

.

.

+۹دی

را فردا بخوانید!

به فکر چشم هایتان هستم

نظرات (۱۴)

  • مــ. مشرقی
  • دقیقا ...
    پاسخ:
    :{
  • مــ. مشرقی
  • خدا کمک مون کنه.
    اح آره...
    پاسخ:
    بله، فقط خودش دستمون بگیره
    عاقبت آدم مهمِ، لحظه ی آخر!

    اح به حالشون
  • مــ. مشرقی
  • نمیدونم چرا بعضیا فکر میکنن قوانین محدودشون میکنه، قوانین دست و پاشونو میبنده!
    فکر میکنم چون متوجه نشدن که قانون به نفع خودشونه هر قانونی یک وظیفه و یک محدودیت همزمان داره که همون محدودیته هم برای بهتر انجام شدنه وظایفه، روح سرکش بودن بعضیا جای اینکه در برابر ظلم خودشو نشون بده جلوی خوده طرف قد علم میکنه، طرف سرکشی میکنه و با کارش حقوق خودشو ضایع میکنه. ولی کوووو تا بیای اینو واسه یه عده جا بندازی!
    روح اجتماعی نداشتن و اجتماعی شدنه غلط که از بچگی شروع میشه یه جامعه رو میتونه به لجن بکشه...
    چقد رو مخن بعضیا اخه :| :|
    پاسخ:
    چون همین که گفتین نمی خوان بفهمن!
    دنبال هوچی گری هستن!
    و امیال شخصی!
    اح اح از این بعضی ها!
    نه دلیل نخوندنم متوجه نشدنم هست!
    ولی متن خیلی به دردم خورد چون خیلی میخوام در مورد فتنه و 9 دی بدونم و شما هم خوب نوشته بودین...
    پاسخ:
    خوشحالم که تونستم کمکی کرده باشم
    اینکه خیلی می خواید بدونید عالیِ
    من خودم هر سال مینویسم برای نه دی و معتقدم همه باید بنویسن
    اگه ننویسیم اشتباهات افراد فراموش میشه
    وقتی اشتباهات فراموش بشه ، تکرار میشه
    تکرار حوادث یعنی دوباره صدماتف خسارت ، عقب افتادن کشور از مسیر پیشرفت!
    موفق باشید
    متن خوبه ولی بالای لیسانسه :/
    از"گاهی این زیرپا گذاشتن ها..." خوندم تا لینک 9 دی...
    متن در مورد "خط قرمزو" چون پیچیده بود و من هم به فکر چشمام بودم دو سه خط خوندم و دیگه نخوندم :)
    پاسخ:
    اینکه به فکر چشماتون بودین دلیل خوبیِ برای نخوندن
    تقصیر از منِ که به فکر چشمای خودم نیستم!
    ممنون که خوندین! حتی از یه قسمت هاییش رو!
  • پلک شیشه ای
  • آهان. خب ما وبلاگ می خوانیم در وقت اضافه به همین خاطر خیلی فرصت نوشتن نظر نیست. ان شاءالله که همه مون پایند به خط قرمزهای اساسی و حیاتی باشیم. یادداشت دلچسبی بود. الحمدلله مثل خیلی وقتای دیگه پیچیده نبود.
    پاسخ:
    بله خب
    هر چه سن میره بالاتر دلمشغولی ها هم بیشترترمیشه! قدر همین وقت اضافه ها رو باید دونست!
    دلچسبِ ، منتهی کم خوندنش اشتباه کردم طولانی نوشتم، البته گریزی هم ازش نبود! لازم بود!
    خدا رو شکر
  • بُتِ بزرگ
  • کتابا هم خیلی طولانی اند!
    پاسخ:
    نتجیه ی اخلاقی
    کتابا رو هم نمی خونیم!
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • بله دقیقا موقع امتحاناست پوزش

    بعد هم خط قرمز جناب رزمنده اشتباهات تایپیه که تومتن پیدا میکنن و باید از روشون بنویسید

    پاسخ:
    خب ان شا الله که موفق باشید با نمره های عالی متعالی شید

    خط قرمز جالبیِ
    یعنی رزمنده که متن رو بخونه و گیر نده یعنی اون متن نمره اشِ بیستِ از نظر غلط املایی! خیلی هم خوب
  • بُتِ بزرگ
  • شرمنده خیلی طولانی بود و حال نکردیم بخوانیم!!!
    پاسخ:
    موقع امتحانا هم هست ؟ یا نیست ؟
    سلام مومن. جزاکم الله خیرا

    احسنت...ما که هر دو مطلب را یه جا خوندیم و لذت بردیم...
    از خط قرمز ما!!!!هم می نوشتی که از غلط املایی ها نمی تونم بگذرم!!!واسه همین از روی هر کدوم یه خط بنویس(لبخند)

    9 دی 88 را هم البته ما یه روز زودتر برگزار کردیم ...یعنی 8 دی(لبخند)

    و اما خط قرمزها...
    دیدی این کابل های های برق را که نباید به خودش نزدیک شد که هیچ، تا یکی دو متر هم اطرافش نمیشه رفت، چون میدان مغناطیسی ای که ایجاد می کنه، خطرناکه....
    حالا داستان قانون هم همینطوره....خودش که هیچی....کمترین خدشه ای بخوان وارد کنند، نابودنند...

    و این محدوده را همون بصیرت مردمی، ایجاد می کنه....

    عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
    یاعلی
    پاسخ:
    مراقب چشماتون باشید!
    خط قرمز ما چیه قضیه اش ؟ oO

    بله! درود به شهر سرسبزتون

    مثال کابل و نابود شدن به جا بود!
    100%

    عاقبت شما بیشتر
    ممنون
    و سلام به شما به تعداد رزمنده ها از صدر اسلام تا کنون
  • پلک شیشه ای
  • لطفاً از ما خوانندگان بی نظر متنفر نباشید. خب حرفی ندارم، می آیم می خوانم می روم.
    پاسخ:
    البته از اونایی که فقط می خونن و نظر نمیدن هم دلخوشی ندارم
    ولی این تنفر برای اونایی هستش که ایده دزدی می کنن! متن دزدی می کنن
    و اسمی از نویسنده نمیارن!

    یه خوب بود بد بود دیگه این حرفا رو نداره که! من خودم که متنی رو می خونم حسم رو حتمن می نویسم فک نکنم کار سختی باشه ، سخت تر از خوندن متن نیست !
    سلام برادر
    ان شا الله مردم ما هم با بصیرت و هوشیاری پای صندوق ها برن
    سال هشتاد و هشت سال تلخی بود و از یه جهاتی هم سال شیرینی بود...
    مظهر یوم تبلی السرائر بود
    پاسخ:
    سلام
    گاهی سکوت کردن منجر میشه اتفاق های ناگواری بیفته! به نظرم خیلی خوبِ روی نه دی بیشتر حرف زده بشه! تو تلویزیون که خبری نیست! من نمی دونم کجای این تلویزیون رو میگن که بر ضد اصلاح طلباست؟
    البته گاهی مطالبش خوبه که اونم بعد از اتفاق افتادن فاجعه! در مسیر روشنگری خیلی ضعیف کار می کنه
  • ارکیده س ی
  • اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای
    فتنه گران اگر قابل هدایتن،خدا هدایتشون کنه،وگرنه نسلشونو از ریشه براندازه
    اللهم عجل لولیک الفرج
    پاسخ:
    با  شدت مضاعف آمین میگم
    چون دودِ رفتار فتنه گرها و اعمالشون تو چشم همه ی مردم میره و این اصن خوب نیست! باشد که هدایت شوند کار به ریشه کندنشون نرسه!
    به قول خود خاتمی که به دانشجوها اینجوری گفته بود " البته خیلی زشت بود رفتارش و حرفاش اون روز" ولی خب شایسته خودشون هست : آدم باشید دیگه! وگرنه میگم بندازنتون بیرون ها!
    مرتیکه ی پرروی ضد فرهنگ!
  • ریحـ ـ ـ ـانـ ـ ـ ـه عشـ ـ ـقـ ـ ـ م
  • ب پستای من میگین عریض و طویل من ب پست شما چی بگم؟
    متاسفانه خیلی وخته حس خوندن نیس ..
    دعا کنین بیاد و بیام بخونم
    پاسخ:
    بگین
    طویل و عریض والا Oo

    منم حس نوشتن نداشتم اما نوشتم!
    دعا می کنم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی