علی رسولان

  • ۰۰/۰۶/۲۰
    مه
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۶۶/۰۲/۲۱
    i
  • ۹۴/۰۲/۱۲
    ۱۳
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

من آن نیم یا این تو کیست؟

پنجشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۲ ب.ظ

من آن نیم، کـه حلال از حـرام نشنـاسـم       شراب با تو حلال است و آب بی تو حرام

هر کسی نظری داره! اینُ اولش گفتم که بعدش بهم گیر ندین! ابراز مخالفت بکنین ها، ولی گیر ندین! نظر من اینِ که این شعر سعدی رو باید با آبطلآ نوشت. مصرع اول که کاملن مشخصِ چی داره میگه، " بازم به نظر من " " اینکه هی میگم به نظر من به خاطر اینِ که بعدن چهارتا سعدی شناس پا نشن بگن ای فغانُ ده فغانُ صد فغان که سعدی را مصادره به مطلوب کردنُ از این حرفا " مصرع اول اشاره به مطلع بودن گوینده از احکام شریعت داره! کاملن واضح و صریح داره میگه آی جماعتِ مخاطب، من محیط به دین هستم و قدرت تشخیص حرام و حلال خدا رو دارم!

که خب، امتیاز خاصی هم تو این مصرع برای گوینده نمیشه کنار گذاشت، یا اینکه بگیم گوینده نظر جدیدی هم داده باشه یا هر مساله ی دیگه ای! این فهم از دین، یه قدرتِ! که از مقلد تا مجتهد ساری و جاریِ زندگی بسیاری از آدم ها، بودهُ هست.

اما مصرع دوم: این مصرع حرف نداره! اونقد قشنگ و گیراست که میشه ساعت ها نشستُ نگاش کردُ زمزمه اش کردُ حظ برد! این مصرع از اون یادگاری هایی که می تونه یه آدم رو هفتصد سال بعد از آخرین لحظه ی نفس کشیدنش زنده بداره! زنده ی حقیقی!

دقیق ترین سوالی که میشه درباره این مصرع پرسید اینِ که بگیم مخاطب تو تو این مصرع کی هستش؟ که حرمت شراب رو برمیداره و حلیت آب رو از بین می بره! این تو چه کسیِ که اینقد قدرت داره حلال خدا رو حروم و حروم خدا رو حلال کنه؟

من میگم مصرع دوم یعنی این: اباعبدالله وارد اعمال حج نمیشه، تو فضایی که همه ی دیندارا قصد دارن محرِّم بشن، این اتفاق درباره ی حسین علیه السلام و همراهانش نمیفته! جان من برید تو این فضا! واقعن شما باشین چی کار می کنین؟ پشت سر حسین علیه السلام قدم برمیدارین یا نه، میرید دنبال حاجی شدن؟ حاجی شدن همون مسیر صوابی هستش که، حرام، همون آب خوردنِ!

و رها کردن قید و بندیِ که بهش میگن ظاهر شریعت، و داشتن قدرت فهم درست " بصیرت" و راه افتادن و قدم گذاشتن تو مسیر حسین علیه السلام و پیروی از امامِ، همون شرابیِ که حلالِ! هر چند مورد سرزنش ذهن کنج اندیش قرار بگیره! اینجور میشه که « شراب با تو حلال است و آب بی تو حرام » تبدیل میشه به سرودی که مادامِ لب های عاشقانِ و شایسته ی زمزمه شدنِ.

نظرات (۲۸)

نکند طبع شعریتان فروکش کرده جناب رسولان!!؟؟

منتظریم ها

شعر بسرایید

حداقل همان عاشقانه ها رو بنگارید برایمان
پاسخ:
الان دنبال جذب حداقلی هستید ها! توجه دارید آیا ؟
یه نگاه بندازید اینجا
تک بیت هایی هست برای خوندن
https://instagram.com/alirasolan/
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • الان حس دارم
    :))

    عیدتون هم مبارک
    پست آخرم یجورایی دامن شما رو هم میگیره ها
    همنامید خب.....
    پاسخ:
    با کی اونوخ؟

    عید شما هم مبارک
    خدا رو شکر که حس دارین
  • چشم چشم دو ابرو
  • سلام ، عید بر تمام دوستان مبارکباد ...

    دعامون کنید که این روز ها به شدت محتاج دعای خیرتون هستم ...
    پاسخ:
    سلام
    عید تو هم
    حتمن!
    سلام جناب رسولان

    مبارک باشد عیدتان :)
    پاسخ:
    سلام
    عید شما هم مبارک باشه ممنون که اومدید
    جناب " پرواز " اول اینکه خیلی ممنون بابت آدرس
    و بعدم بنده از همون نماز قضا متعجب شدم و خنده ام گرفت!
    معصوم و قضا شدن نماز!!

    موفق باشید
    پاسخ:
    تشکر از شما
    خواهش میکنم جناب " مهم نیست "
    عذر تقصیر ؛ بهتر بود که منبع رو خدمت دوستان میگفتم.
    و یک اشتباه داشتم و اون هم اینکه نماز قضا نشده بلکه در شرف قضا شدن بوده.

    این واقعه به ردالشمس معروفه و این هم لینک مطلب :

    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=103893
    پاسخ:
    روایت معروفی هست رد الشمس
    در مورد حضرت سلیمان هم اومده اگه اشتباه نکنم
    عذر میخوام ”پرواز”
    فکر نمیکنید بیان کردن این چیز ها اونم بدون ذکر منبع معتبر جسارت باشه محضر ایمه علیهم السلام؟
    خنده دار اومد این داستان بنظرم!
    اگه منبع معتبر دارید برای این داستان! ذکر کنید لطفا
    پاسخ:
    درسته که هر مطلبی گذاشته میشه باید منبع داشته باشه
    منتهی یه حدیثی هم هست که میگه اگه مطلبی یا حدیثی از ما اهل بیت شنیدین و متوجه نشدین حکمتش رو ، رد نکنید حدیث رو ، بگین من متوجه نمیشم!
    سلام
    یاد یه داستانی افتادم
    یه روزی حضرت رسول و امیرالمومنین با هم بودن و پیامبر داشتن نماز می خوندن. بعد گویا جبرئیل میاد و پیامبر وارد یه حالت روحانی میشه.
    سر مبارکش رو میگذاره روی پای امام جآن !
    امام جآن هم نماز ظهر رو خونده بودن و نماز عصر رو نخونده بودن.
    حالا این وسط نمی تونستن کاری کنن.
    یعنی نمی خواستن که سر پیامبر رو از پاشون بر دارن در نتیجه همین طور نشسته اذکار نماز رو میگن.
    بعدا پیامبر ازشون میپرسن که یا علی نماز عصر رو خوندی ؟!
    جواب میدن نه قضا شده!
    توضیح میدن که نمی خواستم سر شما رو بذارم روی زمین و این توضیحات ...
    پیامبر هم ...
    میگن همین الآن دعا کن که خورشیدبه جای قبلش برگرده و نمازت رو به جا بیاری. برای این که از خدا و از رسول اطاعت کردی دعات مستجاب می شه.
    بعد هم حضرت برای اجابت دعای امام جآن دعا میکنن و خورشید هم برمیگرده و امام جآن نماز عصر رو از نو می خونن.

    این اتفاق یک بار دیگر هم برای امام علی و یاران ایشون پیش اومده . که اونم داستانش تقریبا همین بود

    :)

    عید پیشاپیش مباااااااااارک :)
    پاسخ:
    عید شما هم مبارک
    ممنون بابت این متن خوب
  • مــ. مشرقی
  • عکسه خیلی خوبه :) اون بالا!
    پاسخ:
    نگاهتون زیباست 
  • ❤منتـــظر المـهـدی❤
  • خیلی زیبابود.
    پاسخ:
    تشکر
    لطف دارین
  • پاک باخته
  • تفسیر خوبی بود...
    پاسخ:
    ممنون از حمایتتون!
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • دو پست آخر رو خوندم منتهی فعلا حس نظر نوشتنم نمیاد
    :/
    پاسخ:
    کی حس داری شما؟
    بگید من همون موقع متن بنویسم
    جدی میگم ها! یه روزی که حس داشتین اعلام کنین!
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • امام باقر علیه السلام:

    کُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنکَ لِما تَرجو؛ فإنّ موسى بنَ عِمرانَ علیه السلامُ خَرَجَ یَقتَبِسُ ناراً، فعادَ نَبِیّاً مُرسَلاً؛
    به آنچه امیدوار نیستى، امیدوار‌تر باش از آنچه بدان امید بسته‌اى؛ چرا که موسى بن عمران علیه السلام در پى آوردن آتش رفت و پیامبر و رسول باز آمد.

    من لایحضره الفقیه: ج۳ ص۱۶۵
    پاسخ:
    +
    سلام

    در آخرین روز هفته دفاع مقدس ، هنگام جمع کردن وسایل هفته ، پیمانی با شهدا ببندیم و کمی بیشتر آنها را در زندگی خود مانوس کنیم تا زندگی ما رنگ و بوئی از شهدا بگیرد و به مدد شهدا و کمک شهدا زندگیمان را با یاد آنها پیش ببریم

    برای شهادت ما دعا کنید لطفا
    یا علی مدد
    پاسخ:
    بسیار عالی
  • خیالِ دست
  • نه، این‌طوری نیست. اوّلاً تشدید را وقتی می‌گذارند که دو صدای یکسان تکرار شده باشد؛ مثلاً نجّار: نج+جار. ولی اینجا «نیَم» این‌طوری شکل گرفته: نی+ام یا نی+یَم. یای آخر «نی» صدای «ئی» می‌دهد ولی یای اوّل «یَم» صدای «یه» می‌دهد پس اینجا نباید تشدید گذاشت. ثانیاً تشدید در رسم‌الخط فارسی، فقط در کلماتی که اصالتاً عربی هستند به کار می‌رود و در کلمات اصالتاً غیر عربی اصلاً تشدید به کار نمی‌رود. «نیَم» عربی نیست پس در آن نباید تشدید به کار برد.
    در ضمن شما که داری دعا می‌کنی، دعاهای بهتری هم هست؛ طول عمر هم شد دعا؟!
    پاسخ:
    اولن رو که می دونستم
    نی ام رو نمی دونستم، واقعن ممنون ، من کی ام رو دیده بودم اما نمی دونستم نی ام هم اینطوریِ
    میگما چطوری میشه نی ام تبدیل میشه به نیم ؟
    دومن رو هم می دونستم فقط به صورت تئوری اما خودم بتونم اجراش کنم فک نکنم! اصن تشخیصش کار سختیِ
    طول عمر در کنار آیین نگارش دعایِ خوبی نیست ؟ اونم آیین نگارش صحیح ؟ فک می کردم خوشت بیاد
    خب کیفیت عمر در کنار آیین نگارش صحیح نصیبتان الهی
  • خیالِ دست
  • آقا، بنده از آشنایی با سایت شما محظوظ شدم، ولی از اونجایی که اوّلین چیزی که نظر منو به خودش جلب می‌کنه، رسم‌الخطه، یه چیزی رو عرض می‌کنم:
    معمولاً اشتباهی صورت می‌گیره و اون اینه که به جای «کسره‌ی اضافه» از «ه» استفاده می‌کنند. مثلاً به جای اینکه بنویسند «تو جای من نیستی» می‌نویسند «تو جایه من نیستی». جالبه که شما برعکس کار می‌کنید؛ یعنی اونجاهایی رو هم که باید «ه» نوشت، «کسره‌ی اضافه»‌ می‌ذارید! چند نمونه از متن شما: «نظر من اینِ که»، «یه قدرتِ»، «همون شرابیِ که حلالِ». این شکل از نگارش تا جایی که من خبر داریم غلطه. چون شما دارید از «کسره‌ی اضافه» در جایی استفاده می‌کنید که مضاف الیهی وجود نداره. اگر هم بگویید که این کسره، کسره‌ی اضافه نیست، باید بتونید نشون بدید که نوع دیگه‌ای از کسره وجود داره که بعیده همچین چیزی باشه.
    وقتی خودمونی می‌نویسیم، معمولاً از «است» استفاده نمی‌کنیم و به جاش «ه» می‌ذاریم: نظر من اینه که، یه قدرته، همون شرابیه که حلاله.
    یه موضوع دیگه هم درباره‌ی تیتر هست، «نیم» تشدید نداره که!
    حالا فعلاً‌ تا همین جا باشه، بعداً اگه عمری بود شاید درباره‌ی ضمّه‌هایی که به جای «و» نوشته‌اید هم چیزی گفتم!
    پاسخ:
    خیلی ممنونم بابت این تذکرات آیین نگارش!
    خیلی هم خوبِ :) که تذکر میدی
    منتهی من قول نمیدم بتونم رعایت کنم ها!
    درباره ی ضمه هم بگو حتمن!

    اما " من آن نی یَم " " من آن نیستم " رو اگه تشدید نذاریم که میشه " من آن نیم " به معنی نصف ، تازه نیم وزنم نداره! اینطوری نیست آیا؟

    طول عمری پر از آیین نگارش صحیح و مستدام در صحت داشته باشی الهی
  • صحبت جانانه
  • به فرموده ی شاعر:

    تا تو باشی حکم فرما

    تا تو باشی حکم ران

    زیر بار هرچه خواهم رفت

    حتی حرف زور.....!!!


    پاسخ:
    همین طورِ
    نیست در دشت طلب‌، با کعبه ما را احتیاج
    سجده‌گاه ماست هرجا نقش پا افتاده است
    پاسخ:
    نقشِ
    پاتم خوبِ
  • مــ. مشرقی
  • بهله :)
    پاسخ:
    اوهوم!
    :D

    منظورم دقیقا کسایی هست که بدون توجه به امام امت زمزمه حج نرفتن رو راه انداختن و با عملکرد امام حسین (ع)، حکمی خودشون دارن صادر می کنند رو توجیه میکنند
    و اغلب‌ دم از کمک به نیازمندان میزنند و میگن از حج واجب تره !
    امام علی (ع) در وصیت به امام حسن (ع) دوبار خدا رو قسم دادن که عرصه حج رو خالی نگذارید.

    البته این صرفا یه یاداوری بود
    نه اینکه از مطلب شما برداشت خاصی کرده باشم
    پاسخ:
    چقد سخت نوشته بودین واقعن!
    بله همین طوره این قیاس کردن ها کلن کار اشتباهی هستش!
    حرف جاهلانه زدن هم خیلی عادی شده! مخصوصن اظهارنظرهایِ عوامانه و سطحی درباره ی مسائل دینی! " اصولن همه کارشناس شدن این روزها! "

    برداشت مناسبی بود حتی اگه تو متن نباشه! :) و تذکر به جایی!
    تحلیل زیبایی بود...

    به دلم نشست
    پاسخ:
    همین به دل نشستن هاست که می مونه!
    اها یادم رفت بگم
    ما حال داریم گیر بدیم اگر شما حال ندارید 😄


    شهادت هزاران حاجی هم تسلیت میگم به جامعه بشریت و انسانیت
    پاسخ:
    گیر بدید
    آزادید!

    و من هم تسلیت!
    سلام
    باید بگم که دقیقا با خوندن این بیت قبل از خوندن متن شما دقیقا یاد همین قضیه افتادم


    اما به قسمت بصیرت و پیروی از امام خیلی به جا اشاره کردید

    متاسفانه بعضی به دلیل نداشتن بصیرت، شروع به قیاس می کنن (که البته قیاس در مسائل دینی جایز نیست تا جایی که من اطلاع دارم) و حکم ولایی بر خودشون و جامعه حتی! صادر می کنند که فلان زمان مانند زمان فلان امام هست و از حکم محدود به زمان اون امام معصوم (ع) پیروی نا به جا می کنند.

    من آن نیم که حلال از حرام نشناسم
    درود بر شما
    پاسخ:
    ناشناس
    من فکر می کردم واقعن ناشناس هستین نگو شناسید ناشناس کامنت میذارین امان از دست بعضی ها!!!
    چ خوب

    اصل مطلب هم همین هستش و نه چیز دیگه ای
    دقیقن بعد از متاسفانه نیاز به توضیح داره، یعنی واضح تر بنویسین لفطن!
  • ریحـ ـ ـ ـانـ ـ ـ ـه عشـ ـ ـقـ ـ ـ م
  • خیلی تفکرتونو دوس داشتم ..فوق العاده بود...
    عید مبارک
    پاسخ:
    منم کامنت شما رو دوست داشتم :)
    عید شما هم مبارک
  • ارکیده صورتی
  • جالب بود و عالی
    با نظرتون کاملا موافقم
    یا حسین ع
    زیارتشون نصیبتون
    پاسخ:
    تا میگن زیارت نصیبت
    دلم هورّی میریزه پایین " هوری درستع آیا ؟ "
    سلام
    متن و بیت و مصرع خیلی خوب بودن
    دقیقا منم وقتی داشتم این مصرعو می خوندم یاد امم حسین(ع) افتادم

    قلمتون پربرکت

    یاعلی
    پاسخ:
    سلام
    قبلن ها یا همین الان؟
  • مــ. مشرقی
  • واقعا این بیت محشره!
    دقیقا یعنی همین که گاهی چیزی که به نظر همه ی مردم بهترینه و درسته و ثواب
    ممکنه گناه باشه!
    ولی با "حسین" همه چیز بهترینه. :)
    پاسخ:
    دقیقن !
    نگاه بقیه اصن مهم نیست
    مهم اینِ که شما مسیر درست رو انتخاب کنین و مردونه پاش وایسین!
    خط آخر که صد در صد
  • صحبت جانانه
  • خیلی هم خوب فرمودید
    احسنت

    و چه بسیار مصداق دارد حکم حلت شراب و تحریم آب!
    پاسخ:
    خب یه چند تا مصداقای دیگه اش رو هم بگید
    پای درستون بشینیم مطلب یاد بگیریم
    احسنت به شما

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی