علی رسولان

  • ۰۰/۰۶/۲۰
    مه
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۶۶/۰۲/۲۱
    i
  • ۹۴/۰۲/۱۲
    ۱۳
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

آیت الله

جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۶ ق.ظ

همیشه متعجب شدن جذاب است. گاهی این تعجب به دلیل مواجه شدن با یک ابزار جدید در حوزه ی فناوری اطلاعات است، که خب هر روز هم احتمال رخ دادن دارد. و زیاد هم دور از دسترس نیست. گاهی دیگر این تعجب بعد از دیدن یک فضای طبیعی برای شما حاصل می شود، و چنانچه این دیدن به صورت کاملن واقعی و ملموس باشد شدت اعجاب بیشتری خواهد داشت نسبت به دیدن یک سری تصاویر یا فیلم به صورت مجازی.
اعمال اعجاب در ما به وسیله ی ابزار های گوناگون و در حالات و موقعیت های مختلف به هیچ عنوان دور از ذهن و دور از دسترس نیست ، که به هر حالتی می توان مثال های فراوانی برای آن برشمرد و گفت، واضح است که خیلی از این حالت های تعجبناکی ما قابلیت مطرح شدن ندارند، و صرفن یک حالت گذرای موقتی هستند. صرفن چند ثانیه تعجب است که به جایی هم بر نمی خورد.
البته از نظر بعضی ها بهترین نوع تعجب، تعجبی است که از برخورد با هم جنس انسانی حاصل می شود، دلیل آن هم کاملن واضح و مشخص است که آن ، قدرت و قابلیت طرح و ایجاد مساله برای فکر کردن است بعد از ایجاد این حالت تعجبناکی.
گاهی با دیدن نوع پوشش یک همشهری چنان بهت و حیرتی در شما ایجاد می شود که ساعت ها از غذا خوردن می افتید، یا دیدن بعضی غیرهمشهری هایی که جراحی های خاص روی بدن خود انجام می دهند همراه با تتوهایی که یک جوری ای هستند! کذلک! یا حتی رفتارهایی که هنگام عروسی یا طلاق از افراد سر میزند، مثل آن اوایل مد شدن مهریه های سنگین یا اکنون جشن طلاق!
به هر حال انسان است و شگفتی هایش کثیر، بیشتر از هر موجود دیگری. این ها را که می بینی می بینی بیراه نگفته اند که انسان جهان صغیر است " البته اینجا نگاه مادی به صغارت انسان کردیم که همین ترکیب نگاه معنوی هم دارد ، صرفن گفتم که بدانید، شرحش باشد در متنی دیگر" آدم کار درست می داند که این انسانِ جهان صغیر را نباید هیچ وقت دست کم بگیرد و غافل شود از رفتارهایش. آخر رفتار انسانی چنان بازخوردی دارد که گاهی جهان کبیری را نابود می کند شدید و پرواضح است که با همین قدرت، قابلیت سازندگی نیز دارد شدید.
یکی از این رفتار های سازنده و پیش برنده ی انسانی بعد از انقلاب ۵۷ توسط امام خمینی مطرح شد، که در عمیق ترین سطح خود به صورت کاملن حقیقی و عینی تشخّصش را از مردم وام می گیرد و به نمایش می گذارد. راهپیمایی آخرین جمعه ی ماه رمضان قدرت و قابلیت ایجاد یک حالت تعجبناکی عمیق دارد برای همه ی مردم جهان. حضور مردمی که مرز خاصی برایشان تصور نشده است در حمایت از مردمی ستمدیده که سرزمینشان اشغال شده است و هر روز و هر روز اگر بیننده ی خوبی باشی می توانی در آن سرزمین اشغال شده شاهد باشی رفتارهایی را موجبات تعجبت را ایجاد می کند آن هم با طعم اسفناک کشت و کشتار، با طعم شکنجه و آزار و تجاوز.
تنها شرط و انگیزه ی حضور در راهپیمایی روز قدس در هر نقطه ای از جهان که باشی داشتن روحیه ی انقلابی است. من که آدم های حضور یافته در راهپیمایی های روز قدس سایر نقاط جهان را ندیده ام اما ایرانی هایش را سال هاست که می بینم و یک تقسیم بندی عقلی، تنها این شرط داشتن را، برای حضور ، اثبات می کند عمیق.
اصولن از یک منظر آدم ها چه از نوع ایرانی اش و چه از نوع سایر کشورهای جهانی اش، در یکی از چهار قسم زیر جای می گیرند. و آن چهار قسم این هاست:
۱.مومن انقلابی
۲.مومن غیر انقلابی
۳.غیر مومن انقلابی
۴.غیرمومن غیرانقلابی
گروه اول که در ایران بسیار هستند، انصافن هم همیشه پای کار انقلاب بوده اند، هستند، و به توفیق الهی خواهند بود، کثرالله مثلکم " لبخندی ملیح می زنم" ان شاء الله ، خب حضور این افراد در راهپیمایی روز قدس امری عادی است، هیچ احساس تعجبی هم ایجاد نمی کند.
گروه چهارم هم که حساب و کتابشان با خداست، خب نه مومنند نه انقلابی، مشغول زندگی دنیایی خود هستند از نظر من خیلی بهتر از یکی دیگر از این گروه های موجود در بالا هستند، دقت داشته باشید بفهمید کدام گروه را می گویم البته دقت هم نکنید شدید تابلو هستند این گروه.
اما گروه دوم و سوم ، که هر دوگروه شدید حال تعجبناکی برای آدمی ایجاد می کنند یکی به جهت حضورش و یکی به جهت عدم حضورش، یکی از جنبه مثبت که گروه سوم است و یکی از جنبه ی منفی که گروه دوم است. اینکه فردی مومن باشد یعنی ادعای ایمان داشته باشد اما انقلابی نباشد جای تعجب دارد، گاهی آدم هایی را می بینی که سرشان قسم می خوری منتها روز قدس که می رسد می بینی خواب است شدید. آن وقت آن یکی که به او فُکُلی می گفتی روز قدس آمده و هم قدمت شده است.
این حیرت و حالت تعجبناکی در ایران سال هاست که مشاهده می شود، البته یک وقتی جسارت نشود به افرادی که شامل این گروه می شوند و عنوان غیر مومن برایشان لحاظ شده است، اصولن این تقسیم بندی بر اساس اصل مشاهده صورت گرفته است و بالواقع این گروه دوم است که معنای ایمان را نفهمیده است و صرفن ظاهری ایمانانه دارد و گروه سوم بالواقع مومن اند اما ظاهری غیر از رسم مرسوم انسان های مومن دارند.
به طور کلی این قواعد و تقسیم بندی های بالا در همه ی نقاط جهان ساری و جاری است، چه اینکه آن شهروند به ظاهر مومن اشغالگر فلسطین که در راهپیمایی روز قدس شرکت نمی کند و حتی حس تنفر نسبت به آن دارد، به شد و جد از جرگه ی مومنان خارج است و آن فرد انسان دوست خارج نشین یا داخل نشینی که ادعایی در دینداری ندارد اما حس دفاع از مظلوم خونش را به جوش آورده، و با فهم برائت از ظالم در راهپیمایی روز قدس شرکت می کند، آیت اللهی است قابل بررسی و توجه.

  • علی رسولان

آیت الله

علی رسولان

نظرات (۱۲)

بسی لذت بردیم از تقسیم بندی تون...

جالب بووووود آقااااا...
پاسخ:
خواهشات کثیر 
من کلن خوبم 
کسی نیست قدر بدونه
خب بسم الله رسیدیم به آیت الله

گاهی گروه سوم اصلا با عبارات دفاع از مظلوم و تبری از ظالم کاملا بیگانه هستند و اگر این تعابیر رو به کار ببری گاهی حتی اعتراض هم میکنند اما صفت رحم و مهربانی خدا تو دلشون خوب تجلی کرده و اونا هم مراقبش بودن و این مفهوم رو خوب درک کردند منتها با ادبیات خودشون و چه بسا از همین مجرا که جلوه ای از ایمان هست، رحم و محبت خدا شامل حالشون بشه.

یه روایتی تو ذهنم رژه میره که چون کاملش یادم نیست فعلا از نوشتنش صرفنظر میکنم یادم اومد بعدا مینویسمش

تعبیر آیت الله رو دوست داشتم خیلی به جا بود

پاسخ:
چرا آشنا نیستن غیرمومن هستن ولی انقلابی هستن شدید
این لطفش شامل اون گروه دوم بشه بهتره
حتمن روایت رو پیدا کن 
چ خوب که میگی حست رو
با این که متن پیچیده بود و منم خیلی دیر گیرم،ولی یه چیزایی متوجه شدم و خیلی غم انگیز بود
از این قسمت ها خیلی خوشم اومد"چقدر بد است که می شود گذشتُ ندید! می شود گذشتُ نپرسید! می شود... چقدر می شود های ناپسندی است این روال در  هم آمیخته ی زندگی جعمی مان!"
"الان سر صحبت به بعضی از همشهری هایی هستش که ، نوع قدم زدنشون حتی آدم رو یاد ایران نمیندازه چه برسه به ...
این خیلی اذیت کننده است ، اینکه آدم با همشهریش هم حس نباشه!"

وقتی مستند "در عمق ناکامی" رو نگاه میکردم به همین فکر میکردم،با خودم گفتم چقدر بده که تو مترو،تو تاکسی و...آدمی که کنارته داره به کشتن تو و همشهریهات فکر میکنه!




پاسخ:
دقیقن حس جالبی رو بهش اشاره کردید ، و می تونید از لحاظ اجتماعی این افتضاح ، اینکه هم حس نباشی ، حتی ممکنه تو دلتون باشید ها ، ولی به ظاهر ، یا یه جورایی جا انداخته باشن که شما با هم دو تا دنیا دارین ، اصن افتضاح 
در عمق ناکامی رو ندیدم! 
اسم پستتون در این مورد چیه؟متوجه نشدم.میشه لینکشو بذارین؟
پاسخ:
تلاطم در وحدت 
بله 
راستش حواسم پرت شد یادم رفت لینکشو بذارم 
ماشالا! چه خبره؟ هیئت میخواستی پُست بدی؟

وقت نمیکنم این پست رو بخونم ان شاءالله بعدا
پاسخ:
بعدن بخون 
دیگه پیش میاد 
سلام
داریم مگه از گروه 3 ؟!

پاسخ:
سلام 
خیلی هم داریم، جالبیش به همینه ، من که برخورد داشتم ، البته خط پاراگراف آخر و تبصره به این حال رو فراموش نکنیم 
باتوجه به اون میشه قائل به تفصیل شد 
بعضی متعجب شدن ها خیلی ترسناکه یعنی بیشتر میترسی،مث دیدن همشریها و بستگانی که آتئیستن و دارن سوالات فلسفی خودشونو از کسایی که...مثلا یه خواننده ی مرتد می پرسن،فک میکنی که چقدر اینجور ادما بهت نزدیکن و شاید از کنارت بارها رد شدن(حس خیلی نامشخصیه)
وضع خراب تر از اونیه که فکرشو بکنم
مومن های غیر انقلابی مث ادمایین که از پشت به آدم خنجر بزنن

جمعه یه پسرو دیدم که رو تیشرتش پرچم آمریکا بود ولی اومده بود راهپیمایی...(نمیدونم شایدم از اونجا رد میشد!)این از اون تعجب برانگیزا بود

پاسخ:
درباره ی همین رد شدن از کنار همدیگه و حس نداشتن نسبت به هم نوشتم قبلن ، اسمش اینه اگه نخوندین بخونین جالبه 
دقیقن تشبیه خوبی بود ، چون سربزنگاه می بینی ع پشتت خالی شده

این دیگه خیلی باحال بود ، آفرین به این تشبیه ها و شاهد مثال ها 
سلام
حالا باید به روم بیارید؟ :/
اتفاقا میخواستم بگم اول که نخواستم بیش از این خودسانسوری کنم بعدم گفتم میگید شما دیگه اینجا نذاری ما راحت تریم ... :)
در مورد چی؟ مومنای انقلابی که کمتر دیده میشن؟

یاعلی
پاسخ:
سلام 
چون می دونستم انتظار دارید بگم گفتم 😉
آری در همین مورد 
پشیمون شدم از نوشتن نظر قبلی
مطمئنا همه اینطوری نیستن مومنای انقلابی بیشمار هستند اما معمولا نیروهای انقلابی سر و صدای کمتری دارند و کمتر به چشم میاند
امیدوارم زیر سوال نبرده باشم همشهریامو
:(
پاسخ:
ای بابا 
حالا خوبه نگفتین پاکش کنم 😆😁
صد در صد همین طوره 
یه روزی راجع به همین می نویسم 
نه نبردین 
سلام
طاعاتتون قبول

اشکالات این یکی بیش از متن مامانا بودا، دم سحرم نبود :)

متنتون خیلی خوب بود مخصوصا توضیح گروه 2و3 و البته ناراحت کننده
مساله ای که مدتیه بیش از قبل مشاهده میشه
با خوندن متنتون یادم افتاد به صحبتم با دوستم میخواست از شیراز بیاد تا بریم شهرو بهش نشون بدم. تاریخ هماهنگ میکردیم میخواست14 و 15 خرداد که روزای تعطیلیش بود بیاد میگفت همشهریای تو خیلی مومنن انقلابی هم هستن؟ میشه این روزا بریم خوش بگذرونیم؟
خیلی متاسف شدم چون نیستن، جمع نمی بندم اما چیزی که بیشتر به چشم میاد یا اقلا من میبینم بین ایمان و انقلاب نتونستن ارتباط ایجاد کنند و نمی دونم بر چه اساسی مومن خطاب میشن

خدا هدایتمون کنه و عاقبتمون رو ختم بخیر

یاعلی


پاسخ:
سلام قبول حق باشه الهی 
الان اشکال داره یعنی یا قبل ویرایش رو می گین؟ دم سحر نبود ولی عجله ای بود 😅😆

گروه سه ای رو دوس دارم خودم ، علاقه ی قلبی دارم بهشون ، خیلی آدمای خوبی هستن ، خب نمی دونم ، بالاخره شما خودتون حضور دارین می بینین ، البته یه وقت هایی هم ممکنه سطح توقع شما بالا باشه ها، از همشهری هاتون 
ان شاء الله 
یارتون علی 
  • مــ. مشرقی
  • از اخر پاراگراف دوم خط دوم، غلط دیکته دارید.
    تقسیم بندی. نه تقسیم بنقدی

    متن عمیقا مهم و اثر گذار بود!
    پاسخ:
    تشکر از تذکرتون 
    اصلاح شد 

    عمیقا تشکر می کنم بابت این درک عمیق تون 
  • پسر انسان
  • احسنت.

    +اصولا کسی که چیزی دارد ادعایی ندارد
    از خدا بخواهیم مومن انقلابی بی ادعا شویم
    مشغول عیوب خودمان شویم...

    +و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی 
    خدا امام را واسطه کرد تا به دین داری ما عزت دهد 
    مومن های خانه نشین را انقلابی کند.
    و چه جبر دوست داشتنی و نابی
    پاسخ:
    احسنت به شما 
    خوشحال اینجور افراد باحال ، خدا مارو هم باحال کنه
    زیبا گفتی این اشتعال به خود رو 

    امام از اون کاردرست های عالم بوده مرد بزرگ تاریخ معاصر جهان 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی