علی رسولان

  • ۰۰/۰۶/۲۰
    مه
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۶۶/۰۲/۲۱
    i
  • ۹۴/۰۲/۱۲
    ۱۳
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

هوا دونفرس

پنجشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱ ق.ظ

آهنگ گوش می دانند، بسیار تلخ و اشکبار، حالشان تازه پیوند یافته بود، بعد از شبی پر از مبارکباد راهی سفری شده اند جهت دریافت طعم عسل، نه به قدر یک ماه ولی به قد یک ماه عسل!
می خواهم از موسیقی بنویسم، اما نمی خواهم از حلال بودن یا حرام بودنش بنویسم، می خواهم از شعرها و لحن های خواندن بنویسم، فارغ از هر سبکی از سنتی تا رپ.
حالا نمی دانم این تفکیک در موضوع و یکپارچه نادیدنش خوب است یا بد، به هر حال من، فارغ التحصیلی، بومی هستم بعد از هجده سال علم آموزی، در کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران، که من را اینگونه بار آورده است، تازه من خیلی خوب مانده ام به لطف اوی محبوبم! نمی دانم این تفکیک مخصوصن آن قسمت تفکیک شرعی اش، چقدر به سکولارّیزه¹! نزدیک می شود ولی می دانم من اینگونه شده ام، و می بینم که دور و برمان پر شده از این نوع رفتار و آدم ها! از مهندسی که صدها نرم افزار تهیه کرده اما نمی داند ۲۸ صفر چ روزی است حتی ۱۳رجب تا دکتری که نمی داند هنگام شک سه و چهار در نماز چه کند؟
انگار همه ی ما بدجور تخصصی شده ایم، لاجرمِ این تخصص هم شده دوری از یکپارچگی، دوری از وحدت، دوری از توحید، انگار که فهم خدا مختصِ الهیاتی ها شده است.
قدیم ترها که اینگونه نبود، یادم می آید حضرت ماه هم یکبار اشاره ای به این موضوع کرده بودند، و چه دقیق و به جا بود برای آن زمان حال من! به فدایش الهی!!!
اما سبک و لحن! و البته شعر
صحبت سر تازه پیوندیافتگان است، همآن هایی که کمتر از یک شبانه روز است که حلقه به دست شده اند، و راهی سفر! بار و بندیل سفر را بسته اند و صدای آهنگ را تا بی نهایت اوج رسانده اند.
دقت که می کنی، این ها را می شنوی:

"
من توی زندگیتم ولی نقشی ندارم اصلا
تو نشنیده گرفتی هر چی شنیدی از من
بود و نبودم انگار خیلی فرقی برات نداره
این همه بی خیالی داره حرصمو در میاره

                                                             "

"

بی تو این روزای روشن واسه من تاریک و تاره
وقتی بی تو تک و تنهام زندگیم معنا نداره
از همون روزی که رفتی دل به هیچ کسی ندادم
فکر میکردم می رسی یه روز تو بی کسیم به دادم
                                                                               "


بعدش کلی میری تو فکر، تو فکر اینکه، این شعر و این لحن غمگین چه ربطی به حال و روز این دوتا کفتر تازه تاتی کننده داره؟
یه شعرِ کاملن غمگین، شکست دار، بی ربط به زوج ها، با تِمی خیانت دار، اینجاست که حس می کنی از همین حالا پایه های خانواده در حال فروپاشی است، آن هم مابین شعرهایی از این سنخ بسیار و لحن های غمگین، کلی شعرهایی که در ادبیات به آن ها " واسوخت " می گویند، واسوختی که اصلن در ادبیات رایج نبود، واسوخت همان گلایه ی عاشق از معشوق است، که از عصری به بعد میان شاعران مُد شد! چ بد مد شدنی!
دقیقن از همان زمانی که معشوق از آسمان به زمین آمد، اشعار گرفتار بی ادبی شد و حالا آنقدر پیش رفته اند که خدا را هم مثل معشوقه شان می بینند، برای او هم واسوخت می گویند، حتی خط و نشان هم برایش می کشند، حتاتر شرط هم می گذارند برایش
چ بگویم، من که چشمم آب نمی خورد مابین این همه اشاره و گلایه و اشعاری که در حد و شان دوست دخترها و دوست پسرهاست، یک زندگی با طعم خانواده پایدار بماند تازه می گویم اگر به پای دار نکشد شانس آورده ایم.
حرف آخرم را بزنم و بروم، کم کم شماها بیدار می شوید و دیگر نمی شود نوشت، همیشه شب ها می نوشتم وقتی که همه بیدار بودند اما این را صبح نوشتم وقتی همه خواب بودند!
حرف آخرم این است: برای دوام باید تفکیک کرد، به جا و درست! هویجوری، هزلیات و هجویات به خورد گوشمان و زندگیمان ندهیم، قبل از سفر همانقدر که به فکر گلچین کردن لباس های سفرمان هستیم، آهنگ های سفرمان را هم گلچین کنیم تا آهنگ زندگیمان ریتمیک شود آن وقت اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیکمان هم راحت تر به وظیفه اشان عمل می کنند.
و اینکه دوست دارم نظرم را بگویم که نگفتنش می آزاردم: تفکیک بین آهنگ های عاشقانه و غیرعاشقانه ، آهنگ های محبت آمیز و خشن و... یکی از شایسته ترین کارهاست اما تفکیک در بسط یک فعل، مسمّا به موسیقی گوش دادن، بسیار ناپسند است و زیرمدخل ظلم قرار می گیرد.
هر چند که امروز وقتی می گویی حرام است، حلال است به مذاق مخاطبان خوش نمی آید، و تاثیری نمی گذارد اما وقتی می گویی زندگی ات نابود می شود و زمینی بررسی اش می کنی دوست میدارندش شدید، و با عمق جان دریافتش می کنند.
اینکه چرا همه دوستدار دونفره آهنگ گوش دادنند حتی نگارنده و دوستدار خیلی کارهای خوب دیگر نیستند، خود بحثی است قابل بررسی در مقالی دیگر!

یک: سکولار ریزه

  • علی رسولان

علی رسولان

هوادونفرس

نظرات (۲۹)

سلام
برادر علامه سید محمدحسین طباطبایی بوده اند به نام: «سید محمد حسن الهی»، کتاب زندگینامه شان هست.
پاسخ:
سلام
می شناسم محمد حسن الهی رو
چشمای جالبی داره! و البته نافذی
بعضی آهنگا را یه مشت احمق میخونن و یه مشت احمق تر گوش میدن، نمونه اش همین آهنگا که آقایون شبه اراذل میذارن و صداشو تا ته زیاد می کنند و رد میشن!
حتی یه نمونه اش رو چندسال پیش شنیدم که کل آهنگ این بود: واق واق سگ، واق واق سگ! و تا ته آهنگ این تکرار می شد.

آهنگ گوش دادن تک نفره هم خیلی خوب است و شاید بهتر.
شما چند نفره گوش میدید؟!
پاسخ:
فقط یه روانی می تونه از هم چین آهنگی خوشش بیاد
حالا اگه یه واق واق سگ می گفتِ تموم میشد یه چیزی ولی اینکه طولانی باشه واقعن مسخره اس
راستی این اراذل خیلی شانس آوردن که به تور تو نخوردن ها وگرنه ...

چند نفر چه خبره خیلی هنر کنم بعدن تر ها بشیم دونفره!
سلام علیکم
موضوع خوبی بود. متاسفانه خیلی هایمان از اثر موسیقی بر روح و روانمان خبر نداریم. :|
پیشنهادم، خواندن کتاب «موسیقی» مرحوم علامه جعفری است. (البته کلا درباره موسیقی و اثراتش است.)
متاسفانه اینقدر موسیقی توی زندگی آدم ها رفته جلو، که اگر بگویی موسیقی گوش نمی دهی، با تعجب می گویند پس چکار می کنی؟ انگار تنها راه گذارندن اوقات فراغت یا در مسیر بودن، موسیقی است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یک نکته، همیشه در موسیقی دانان مسلمان، فقط دست گذاشته اند روی فارابی.
بد نیست که بدانید علامه طباطبایی، برادری داشتند به نام: سید محمدحسن الهی.
عارفی بوده اند. ضمنا در زمینه موسیقی خیلی کار کردند. ایشان یک کتابی می نویسند درباره اثرات هر کدام از نت ها و... روح انسان، تا آنجایی که مثلا چه نتی را در چه دستگاهی بزنیم که فردا صبح، همه ملت فلان کار را انجام بدهند؟ (یعنی اینقدر توی موسیقی رفتند جلو، علمی که الان اصلا وجود ندارد.) بعد کتابشان را می سوزانند. می گویند می ترسم به دست دشمنان اسلام بیفتد و علیه اسلام استفاده کنند.
ملتمس دعا

پ.ن: شاید برخی ها صبح ها بیدار باشند، اما در نت نباشن. :)
پاسخ:
پ.ن: شاید برخی ها صبح ها بیدار باشند، اما در نت نباشن. :)
این که کار هر روز ماست خب !
این مطلبی رو که گفتین رو شنیده بودم ولی اونی که واسه من تعریف کرد گفته بود خود علامه طباطبایی نوشته و سوزونده دقیقن مث کتاب شعری که چال کردن " این رو هم البته شنیدم"

موسیقی دنیای عجیبی هستش اینکه یه لحن یا نوا چه جوری میاد تو ذهن سازنده حتی در مورد خوندن های ساده حتی در مورد مداحی " واقعن جالبِ "
سلام و حمه الله محتاج دعا
  • باران نم نم...
  • دقیقا همینطور می تونه باشه...
    ظاهرش شاید یادگاری و خاطره بشه و سبب نشاط در همون لحظه،اما در دراز مدت مخرب رابطه خواهد شد...
    پاسخ:
    البته شعرهایی که مخرب باشن منظورم نبودم
    شعرها و موسیقی هایی که مناسب حال و اوضاع باشن منظورمه
    فارغ از اینکه کلن موسیقی گوش دادن مسیر رو به تکامل انسان رو دچار زحمت می کنه
  • باران نم نم...
  • سلام به م.مشرقی
    بله واقعا مفاهیم کلامی در وجود انسان موثرند و ایجاد طرحواره های کاذب یا صحیح ذهنی می کنند...
    دیگه این مورد رو علم روانشناسی صد درصد ثابت کرده...
  • زاویـــه/مــ.مشرقی
  • شماام دستتون به نوشتن نمیره؟ :(


    به باران نم نم : واقعا اون دوست تون اینجوری فکر میکرده؟؟؟ مگه میشه ادم با اهنگ توهم بزنه که یکی ولش کرده؟! :|



    پاسخ:
    والا شعر گفتن هم نوشتن حساب میشه
    بعضی اوقات خیلی بیشتر از یه کتاب داستان وقت می گیره و خیلی بیشتر از اون هم حال میده
    منم که دارم این کار رو می کنم
    ولی اینکه دستام به نوشتنت نمیره درسته
    حال زیاد نوشتن نیست بیشتر فکر می کنم
  • باران نم نم...
  • منظور از حتی نگارنده خودتون هستید؟!!!
    ..........................
    اون دسته از افرادی که ترجیح می دند بجای حرف زدن آهنگ گوش بدند مشترکا،از اون دسته افرادی هستند که از مهارت لازم برای برقراری ارتباط کلامی برخوردار نیستند...
    ..........................
    یک دوستی دارم که دوسالی میشه آهنگ گوش کردن رو ترک کرده...
    یه حرف عجیبی زد یه روز...
    گفت:من وقتی آهنگ گوش می دادم واقعا فکر می کردم یه دوستی داشتم که عاشقش بودم و الان من رو ترک کرده و من شکست عشقی خوردم...و به همین میزان حالم بده...قلبم تیر می کشه...درحالیکه حتی اهل سلام و احوال پرسی با پسرهای فامیلشون هم نبوده و نیست دیگه چه برسه به دوستی و عاشقی و شکست خوردن....
    .........................
    این میشه مصداق عینی محتوای کلام شما...
    درسته ریتم برخی آهنگها تنده و اصطلاحا شاد می زنه...اما بار معنایی ای که منتقل می کنه به ضمیر ناخودآگاه مغز،بسیار منفی هستش و مخرب روح انسان...
    پاسخ:
    پس کی هَ؟ Oo
    نه لزومن این نمی تونه باشه ، حالی که تو این حال هست هم قشنگه و البته هم خوانی  و خیلی چیزای دیگه که یادگاری می مونه
    بله آدم همین جوری جوگیر میشه دیگه
    صد در صد
  • صحبت جانانه
  • غزل جدید بسرایید !
    پاسخ:
    گفتم
    و خوب هم شد
    البته گفته بودم فرصت نمی شد بیام سر بزنم و بنویسمش
    نمی دانستم به این شعرها می گویند واسوخت ، که چقدر هم ضایعند
    تأثیرش را مستقیم ندیده ام ولی گوش نشوند که خیلی بهتر است
    و به شدت موافقم با تفکیک زباله موسیقی !!!

    امروز هم بهترین راه ترویج دین همان حلال و حرام است ، البته با مقدمه چینی های خاص خودش
    پاسخ:
    خدا رو شکر که الان می دونید
    دیگه تا این حد هم زباله نیست ها! نمونه اش خمینی ای امام Oo
    دنیای موسیقی و شعر دنیای عجیبی هستش از اون دنیاهای عجیب و غریب
    همین طورِ
    و من بارها این کار رو کردم
    اینجا هم صرفن  اشاره ای بود به جهتی معنادار
  • محدثه انصاری
  • به روز شدم.
    پاسخ:
    به همین راحتی
    چ خوب
    سلام
    فکر کردم نظرم گم شده میون مجموعه نظرات
    خب اوی محبوب من با اوی محبوب شما فرق داره مسلما، چون نگاهمون فرق داره و نگاهمون فرق داره چون دنیامون فرق داره هرچند هر دو در کشور جمهوری اسلامی ایران باشیم
    ولی اینو میدونم اوی محبوب من، شما و همه خیلی مهربونه و اگر من مسلمان دانشجوی کشور جمهوری اسلامی خوب موندم فقط به لطف مهربونی و بخشندگی اونه و گرنه از خودم آبی گرم نمیشد
    بله حرف شما کاملا متینه اما...
    قابل تامله حرفتون روش فکر می کنم حتما

    یاعلی
    پاسخ:
    سلام
    خیر بذارید به حساب حواس پرتی و شلوغی سرم
    اوهوم
    فکرتون رو بعدن به اشتراک بذارین ها !!! باشه
    فکر نکنم منم اشاره ای به مداحای بد صدا یا دکلمه خوندن های صرف کرده باشم
    بهرحال تجربه های عالی دارم از مراسم هایی با مدح اهل بیت که شرحش در بیان میسر نیست و فوز عظیمی از توفیق بوده...ملت برای عروسی یه زوج رفتن و دلاشونم جلا پیدا کرده..
    پاسخ:
    همین جوری باشه خوبِ
    عالیه اصن
  • شهید محمدحسین مرادی
  • سلام علیکم
    به جهت حمایت از وبلاگ شهید مدافع حرم محمدحسین مرادی لطفا این وبلاگ را در جایی مناسب در پیوندهای خود قرار دهید
    منتظر حضور گرم و صمیمی شما در وبلاگ شهید هستیم
    عاقبتتون بخیر به حق حضرت ابوتراب
    پاسخ:
    سلام
    مسیرتون نورانی تر
    بنا به دلایلی هیچ نظری ندارم!

    فقط خوندم همین! البته به همراه کامنت ها

    و کلی حرف واسه گفتن، موند پس زبون بند اومده ی من!

    چندتایی هم سوژه پیدا شد واسه مطلب نوشتن در موردش و داد و بیداد کردن!

    إن شاء الله هر وقت اون حرف های ناگفته راهی برای بیرون اومدن پیدا کردن؛ میگمشون!
    پاسخ:
    بنا به دلایلی " این می تونه اسم یه کتاب باشه " 
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • اولین چیزی که به ذهنم رسید بعد از خوندن این متن همون زمانی که خوندم این بود که : حتمن بدمش "میم" بخونه.
    پاسخ:
    اگه خوندن این متن واسه میم خوبِ ، نظرش و عکس العملش باید جالب باشه!!
    "به هر حال یه ضربی چیزی که باید داشته باشه نباید داشته باشه
    ملت چی کار کنن همدیگه رو بنمایانن آیا ؟"

    عجب!
    بنظرم کارملت با یه مولودی متین در مدح اهل بیت راه میوفتد و زندگی کفترای عاشق مجلسم بیمه میشه...
    و یقینا در مراسمات اقوام که بخاطر مسائل روزمره مدتها میشه همدیگه رو ندیدن، خیلی حرفها دارند که باهم بزنند

    غیر از جوونا که اصولا قر تو کمراشون همیشه وول میزنه-ازنظر من محل اعتنا نیست که آدم بخواد بخاطرش راه خیلی نباید هارو بازکنه-، باقی ملت همیشه دارند گعده های کوچکشون رو اداره میکنند
    پاسخ:
    من خودم با مولودی خوندن مخالف هستم ، البته مولودی صرف ها! اینکه یه نفر مولودی بخونه فقط اونم با صدای خش دار و خارج دستگاه اصن قشنگ نمیشه ولی دیدم بعضی ها واقعن می تونن یه ساعت برنامه اجرا کنن هم دم علی علی بگیرن هم کلی شاد و سرحال بشن همه!
    به هر حال چرخوندن یه مجلس با کلی آدم هم سیستم صوتی قوی می خواد هم یه اهل فن حسابی
    البته هر کی بیاد یا نیاد همون حرف زدن ها سرجاش هست منتهی زیاد حرف زدن مستعمین خودش شر میشه بعضی اوقات!
    رقص تو قسمت زنونه رو که من ندیدم ولی قسمت مردونه اش خیلی مزخرفِ من معمولن بدونم اینجوری مجلس موقع شام خودم رو می رسونم قربون برم ترافیک رو و البته دلیل برای دیر رسیدن زیادِ
  • زاویـــه/مــ.مشرقی
  • موسیقی یه موضوع خیلی قدیمی و جذاب و در عین حال پیچیده ای هستش.
    موسیقی دان خوب باید اول ریاضی دان خوبی باشه! مثل فارابی. (که حتما دراین باره ازشون میدونید)
    اما همونجور که هرچی میگذره همه چیز بی هویت و مزخرف و بی اصالت میشه موسیقی هم همین بلا سرش اومده. البته هنوز استثناهایی وجود داره!
    درباره حرام بودن آهنگ ام که دلیل خاصی وجود داره.دیگه زیاد میشه یگم.:)

    به نظر من هم "چیزایی" که الان میخونن و هی آه و ناله میکنن و مدام قصه خیانت میگن اصلا و ابدا اسمش موسیقی نیست و این یه توهینه که بهشون بگیم "موسیقی" !
    متاسفانه هرکی ام از مامان شون قهر کرده تو زیر زمین خونشون استودیو زده.!!

    اما در کل موسیقی که اصولی باشه و درست موسیقیه...
    و ادما باید یاد بگیرن کی چی گوش کنن!

    به امید اون روز :))
    پاسخ:
    البته موضوع ما صرفن موسیقی نیست
    موسیقی هست ولی از این زاویه به نظرم تا حالا بررسی نشده بود
    همیشه می گفتن گوش بدین یا گوش ندین
    من کار به هر چی گوش  دادن دارم
    همین طوره محتوا خیلی روی آدم تاثیر میذاره هم می تونه پیش برنده باشه هم می تونه بالعکس عامل پسرفت بشه
    البته بین آهگ ها آهنگ های امیدوار کننده هم هست ولی خیلی کمه!
    :)
  • احسن الحدیث
  • با اون کاربری خودم که اومده بودم کلی نوشتم
    کپی کردم که اول واردشم بعد بنویسم یهویی با صحنه ی عجیبی مواجه شدم
    کلی هم بدوبیراه بهتون گفتم صادقانه!!
    خیلی عصبانی شدم

    این رو هم دارم میذارم از بزرگواریمه
    واسه دوستان که استفاده کنن



    **دوستان عزیز لطفا برید به آدرس زیر
    مفیده خیلی**


    http://ahsanalhadys.blog.ir/1393/11/21/%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86
    پاسخ:
    شما که نمی تونی کاربری هاتون رو تنظیم کنید اصن چرا چندتا درست می کنید هان؟
    به من چرا آیا؟
    دقیقن ایراد از وب من هست یعنی ؟
    بزرگــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوار 3پاس :)
    "به هر حال اینکه چ آهنگی واسه تالار و قبل و بعدش خودش معضلی است دیگر"

    به هرحال اینکه چ را آهنگ معضل است برای مراسم جشن و شادی و البته این روزها عزا، خودش معضلی است دیگر...
    کی گفته مراسمات باید آهنگ داشته باشه؟چه قبلش.چه حینش و چه بعدش؟

    معضل اصلی بی ریشگی و بی هویتی این معضل است
    پاسخ:
    به هر حال یه ضربی چیزی که باید داشته باشه نباید داشته باشه
    ملت چی کار کنن همدیگه رو بنمایانن آیا ؟
    سلام
    اول بگم این جمله رو خیلی دوست داشتم"تازه من خیلی خوب مانده ام به لطف اوی محبوبم!"
    فکر می کنم بیش از هر کس خانواده ها مسئولا حتی به خاطر داشتن دوستانی که به راه نیستند
    اینکه امروزی ها یاد نگرفتیم چطور هیجاناتمون رو نشون بدیم یاد نگرفتیم انتخاب هامون حتی به اندازه ی انتخاب آهنگ و موسیقی درست و مناسب باشه
    به نظرم بیش از همه زیر سر والدینه
    البته خدا هم قوه تشخیص و انتخاب داده ولی خیلی ها همین رو هم نمی دونیم

    اما در مورد صداهای طبیعی که با جناب رزمنده صحبت کردین، این درست که واقعا آرامش بخشن این صداها ولی یه وقتایی دیوانه کننده میشن
    شبای تابستون فقط می چسبه رو حیاط بخوابی اما خدا نکنه بخوای دم صبح هم اونجا بخوابی، انقدر که صدای گنجشکایی که با هم می خونند و با هم حرکت می کنند آزار دهنده میشه که ترجیح میدی خودتو بچپونی توی اتاق در و بن بسته که هیچ صدایی از طبیعت به گوشت نرسه

    و عجب حقیقت بدی رو به رخ کشیدین" کم کم شماها بیدار می شوید و دیگر نمی شود نوشت، همیشه شب ها می نوشتم وقتی که همه بیدار بودند اما این را صبح نوشتم وقتی همه خواب بودند!"

    یاعلی
    پاسخ:
    سلام
    و تصورتون از اوی محبوب؟
    کلن مقصر اصلی پدر و مادرها هستن و با این عدم مراقبت هاشون
    خب به نظرم سر صبح موقع خوابیدن نیست شما برخلاف طبیعت دارین عمل می کنن و طبیعت اینجوری جوابتون رو میده
    رو این برخلاف طبیعت حرکت کردن فک کنین و حصارهایی که انسان دور خودش کشیده به مرور زمان
    و البته خودخواهیش
  • صحبت جانانه
  • یه سر به مدارس راهنمایی بعدا دبیرستان بزنید، قول می دم شاخ به سر بیرون میاید از این مدارس...
    برخی از والدین معمولا مسئولیت خودشون رو در حد سیرکردن اشکم فرزندان خود می دانند نه بیشتر!


    +زیباسازی پست مبارک
    پاسخ:
    البته من سر می زنم
    کم و بیش ارتباط هایی دارم
    زود باور شدن این بچه ها درباره هر چی که غیر مرسومات باشه و دیرقبول کن ،و گاردگیرنده شدید
    آدم می مونه این تناقض این ها چطوری حل کنه
    جالب بود
    +
    پاسخ:
    و البته جذاب، نه ؟
    وای چه موضوع خوبی...
    اول اینکه گفتیدصبح ها ما خوابیم تیکه ی خوبی انداختید !دمتان گرم!

    در مورد آهنگ !
    یک وقت هایی از خودم می پرسم واقعن این آهنگ مزخرف چیه که داریم تو جمع دوستانمون گوش میدیم...
    جوووری با هم میخوانیم باز منو کاشتی رفتی تنها گذاشتی رفتی که انگار واقعن کسی ما را کاشته و رفته.
    اصلننن در عجبم از اینکه انقدر جدددی همه میریم تو حس ...
    همه میگن که تو نیستی . همه میگن که تو رفتی . همه میگن که دوباره دل تنگمو شکستی...
    از خودم می پرسم اصلا ماها ؛ یک مشت بچه دبیرستانی کی فرصت کردیم که عاشق شویم ، بعدن کی شکست عشقی خوردیم و کی معشوقمان مُرد که حالا داریم این طور برایش ترانه سرایی میکنیم.
    خیلی برایم جالب است این حس همزاد پنداری که با خواننده داریم !

    به نظرم گوش دادن به این آهنگها حس شکاکی رو خیلی تقویت میکته...
    انقدر توی آهنگها شنیدیم که یک عاشقی عشقش را ترک کرده و چه میدانم خیانت کرده و رفته پی دیگری که کم کم به عالم و آدم شک میکنیم.
    پاسخ:
    موضوع قابل دار نیست واس شما باشه :)
    دم شما بیشتر!
    این شعر : باز منو کاشتی رفتی تنها گذاشتی ؛ چقد ضرب داره من گوش ندادمش ها کلن خوندش نمی دونم شایدم من با ضرب خوندم کلن باحالِ
    آره دیگه ، جو آهنگ آدم رو می گیره ،
    کلن طرف وقتی این همه از خیانت و اینا بشنوه یا شکست عشقی میگه بررم مزه کنم ببینم خوشمزه است یا نه ؟
    اینجوریاس دیگه
    سلام مومن. جزاکم الله خیرا

    آی گفتی...
    موسیقی باید موسیقی باشه...به معنای واقعی کلمه...
    و به طور کلی، هنر باید هنر باشه به معنای واقعی کلمه...


    هنری که روح تو را خسته کنه که هنر نیست...
    شما ببینید وقتی در دامان طبیعت قرار می گیرید، از مناظری که مشاهده می کنید تا صداهائی که می شنوید همه و همه به شما آرامش میدن و شما را سر حال میارن...چنان نشاطی به شما میدن که مدام به تکاپوئی...تلاشی...

    امام موسی کاظم سلام الله علیه و آله می فرماید: "هیچ چیزی نیست که چشم تو ببینه و در اون موعظه ای نباشه"

    بنابراین هنری هم که انسان خلق می کنه باید همین باشه...روح نواز باشه...نه مخرب روح...

    اتفاقا یه مبحثی این برادر-در جستجوی حقیقت- مطرح کردند که مطلب شما فکر می کنم جوابگوی خوبیه برای مطلب ایشون
    http://takapu.blog.ir/1394/05/13/%D8%AF%D8%BA%D8%AF%D8%BA%D9%87-%DB%8C-%D8%AC%D9%88%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%87%D9%84-%D9%88-%D9%85%D8%AC%D8%B1%D8%AF

    عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
    یا علی
    پاسخ:
    سلام
    اتفاقن هم الان صدای پرنده ها بسیار جذاب و شیوا هستن واقعن همین طوره
    اصلن خستگی معنی نداره تو شنیدنش، یه ریز صوت و جیک جیک و چهچه دارن ها ولی خستگی ندارن اینم واسه خودش قابل بررسی ، ولی یه آهنگ رو چن دیقه واقعن میشه گوش داد
    تازه صداهای طبیعی اصلن خللی تو زندگی روزمره ایجاد نمی کنن
  • محدثه انصاری
  • خوب به نظرم ترانه سرا ها هم مسئولند
    پاسخ:
    محدثه خانوم
    چن دیقه فکر کردی به این نتیجه رسیدی :)
    نشون میده خیلی تلاش کردی ها!Oo
    مدتی بود این سوژه شما در وجهی دیگر ذهن من رو مشغول کرده بود
    اینکه برای یه زوج چه آهنگی رو میشه سفارش کرد؟چه شب عروسی قبل رسیدن به تالار
    چه بعدش حین بوق بوق فرمودن و چه حالا بعدا که اگه ماشین داشتن خواستن برن مثلا ماه عسل..یا خلاصه تا وقتی خبری از ذهن پاک یک نی نی در اطرافشون نیست که بخواد موسیقی زمین مخشو بجوه-
    راست راست راستشو بگم اگه بی حوصله باشن یا ناراحت یا هرچی جز خوب بودن، فقط موسیقی متن هایی رو میشه گوش داد که به تعداد انگشت های دست هم نیستن
    و
    برای وقت های خوب بودن فقط میشه آهنگران گوش داد!
    نخندید...جدی میگم
    اونقدری که نشاط برای مبارزه برای حق، صفا و ذکر و شور و نوستالژی نفس های رسولان مقدس در این خوانده های حاج صادق هست
    اینقدر که انرژی برای خوب زندگی کردن و امید به حیات طیبه توی این ها هست، هیچ جا از موسیقی ایران نیست
    من دسته بندی میکنم جناب رسولان، سنتی ها و بومی ها حتی اگر بی کلام باشند بدون استثنا غنا دارند و..
    در موسیقی های باکلام مثل قارچ موجود فعلی هم که اصلا اثری از امید یا نشاط معنوی و غیره نیست-یعنی حتی بخاطر این تغییر حال منفی اکثرا مشکل دار هم هستن
    حتی
    تم مثلا مذهبیشون-مثل این تیتراژای ماه عسلی-هم طرف 4دقیقه یک بند از ته ظلمت نفس به حد مرگ میخونه، دم آخر توی یه بیت میگه خدا تو خوبی.منو میبخشی..
    آدم بجای نشاط توبه توی همون ماه رمضانشم، حس زامبی به درک واصل شده پیدا میکنه
    --
    "یه جا حاج حسین میگفت تو غلط میکنی گوش میدی..آهنگ برای تو نیست..تو که دیگه میدونی وقتی نیست.عصرآخره به چه حقی خودتو خرِ این غفلتا میکنی-حاجی به این کلمه علاقه دارن-میگفتن تو الان باید شب و روزتو بهم بدوزی..باید تا وقت گیر میاری فقط بزنی تو سر خودت خدا ببخشه بذاره شاهدش بشی..تو توی این روزای دم صبح قریب باید فقط چیزی گوش بدی و بگی که نزدیکت کنه نه حتی برای یه لحظه اینجا بهت سکون بده"
    من قبولش دارم هرچند خیلی سخته...
    ---
    بازم طولانی شد.امان
    پاسخ:
    حاج حسین گفتن درست گفتن، یه بارم به من گفتن اگه عقل داشته باشی بارت رو می بندی، الان احساس می کنم عقل نداشتم هنوزم ندارم !
    اونا که هیچی اصن به فکر ارتقا نیستن،کف رو رعایت می کنن، اونم کف عمومی !
    اگه شما مطمئنید غنا هستن بس گوش نکنین واسه من که محرز نشده! oO
    اینکه با آهنگران حال می کنید خیلی خوبه نشون میده خیلی حال خوبی دارین ، من عمومن با مداحی های خوشگل و جدید حال می کنم ، کلن هر چی قدیمی میشه رو زیاد دوس ندارم ! مگه واسه ارتقا از نظر فنی می گم نه روحی!
    بله اونم معضلی هستش، مثلن می خوان فیلم عروسی تدوین کنن باید کلی آهنگ بدی بهشون، خودشون که فقط اراجیف دارن" التبه خیلی ها این کار رو هم نمی کنن " البته که من یکی از این مسخره بازی ها بدم میاد کلن!!!
    به هر حال اینکه چ آهنگی واسه تالار و قبل و بعدش خودش معضلی است دیگر
    منطقی بود :)
    پاسخ:
    دس شما تشکر
    می خواستین نباشه ؟
    کم کم شماها بیدار می شوید و دیگر نمی شود نوشت، همیشه شب ها می نوشتم وقتی که همه بیدار بودند اما این را صبح نوشتم وقتی همه خواب بودند!

    پاسخ:
    واقعیتی هست ها!
  • صحبت جانانه
  • حق گفتید و درست.
    دردناکه واقعا:(
    نوجوونایی رو دیدم که از این دست موزیک های نامربوط به حس و حال و سن و سال و سبک زندگی شون شده خوراک شب و روزشون...
    نوجوون..
    نهال نرم...
    هعی
    پاسخ:
    بله
    نونهال ها هم از شکست عشقی می گوشند جلل المتحیر!
    واقعن کی باید حواسش باشه؟
    پدر و مادر حواس پرت می تونن آیا؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی