علی رسولان

  • ۰۰/۰۶/۲۰
    مه
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۶۶/۰۲/۲۱
    i
  • ۹۴/۰۲/۱۲
    ۱۳
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ارتباط شکل گرفته

جمعه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۲۶ ق.ظ

بلاگ منتظرالمهدی یه برنامه ختم امین الله گذاشته بود امروز، منم شرکت کردم، اصنم ریا نیست،به اصل مطلب که می خوام مطرحش کنم توجه کنید، بعد همش به این فکر می کردم که کی فرصت میشه برم سر وقت مفاتیح و امین الله رو بخونم. تا اینکه فرصت شد و رفتم سراغ مفاتیح منتهی خواستم پیدا کنم دیدم حوصله ام نمی کشه، یک آن به ذهنم رسید که ای دل غافل این جناب های computer, tablet, mobile همشون به اینترنت وصل هستن، از صبح هم کلی مطلب سرچ کردم، چرا امین الله نه، خب امین الله رو هم سرچ می کنم دعاش میاد بالا می خونم دیگه، همین اتفاق هم افتاد خیلی راحت هم دعاش رو خوندم.

 این مورد خیلی بارهای دیگه هم اتفاق افتاده، و همیشه برام سوال بوده که واقعن چرا ما فکر می کنیم، یا بهتر بگم به ذهنمون تو همون لحظه ی اول خطور نمی کنه که امین الله تو اینترنت هست، و البته کل مفاتیح، کل قرآن، و کلی متون مقدس دیگه! حداقل می تونم بگم که من اینطوری ام، در طول روز کلی چرت و پرت می سرچم ولی متنای این مدلی تو ذهن من فقط تو حالت کتاب و خط و اینجور چیزاست. 

به نظر من که این یه ارتباط شکل گرفته تو ذهن نسبت به این مکتوبات مقدسِ، از اونجایی که از بچگی ما رو کاغذ دعا خوندیم دیگه ذهن دستور نمیده که بابا از همین جا بخون چه کاریه دنبال کتابشی، تازه اشم وقتی دستور میده اون حس مفاتیح دست گرفتن رو نداره، تازه ترترش اصن اشک آدم نمیاد چون می ترسی بریزه رو این الکتریکی جات و بسوزه "  تف به این روحیه ی مادی زدگی " اما برعکسش رو ورقای کتاب دعا که اشک میریزه آی حال می کنی، هم چین نم دارم میشه برگه هاش، اصن یه حکایتی نگو و نپرس.

دیگه بیشتر از این توضیح نمیدم که نگید آی متن طولانی شده و ما وقت نمی کنیم بخونیم! من مدل خودم رو گفتم شما هم مدل خودتون رو بگید

نظرات (۱۶)

من به صدای استادفرهمند معتادم هر دعای رو باید همصدا بخونم . بیشتر دعاهاشم برنامه ی بازار هست.
پاسخ:
خب پس شما صوتگرایید کلن متنی نیستین
بعید نیست.
پاسخ:
خوبه👌
سلام
خب خیلی وقتا عادات هستن که باعث یا مانع انجام کاری میشن.
بنظرم هیچ فرقی بین حال معنوی دعای کتاب کاغذی با الکترونیکی نداره، وقتی ازش بعنوان کتاب دعا و ایجاد حس معنوی استفاده می کنی دیگه فرقی نمی کنه چی دستته. اتفاقا خیلی بنظرم بهتره چون همیشه همراهته اونم برای یکی مثل من که حال دلم الان خوندن یه دعایی رو میخواد که اگه بهش جواب ندم از سرش میوفته نباید پی کتاب کاغذی باشه من معمولا معانی ادعیه رو می خونم پس دنبال مفاتیحی میرم که معنی هم داشته باشه بعدم خودم میتونم لیست منتخبینم رو کامل کنم که سریع برم سراغ دعای مورد نظرم و این کمک می کنه بدون از دست دادن حست دعای مورد نظرت رو بخونی. علاوه بر این نمیشه که همیشه قران و مفاتیح و... همراهت باشه علاوه بر سختی حملش باید حواست باشه بی احترامی بهش نشه در حالیکه با گوشی این مشکلات وجود نداره. علاوه بر این همیشه میشه دلت خوش به یه آرام بخش باشه که همراهته(اینو تجربه کردم).
به نظرم خیلی نباید دربند حرف دیگران بود خب بگن که معلوم نیست داره چیکار می کنه که سرش مدام توی گوشیشه مهم کاریه که تو داری باهاش انجام میدی.
توضیحات کافیه یا بازم بگم؟ :)

یاعلی
پاسخ:
سلام شما به طور کامل توضیح دادید 
اینکه بین این دو فرقی وجود نداره خیلی خوبه 
به نظر منم همین طوره
برای کسایی که با یه روش زندگی بزرگ شدن ترکِ اون عادت ها و شیوه ها خیلی بعید به نظر میرسه، کمااینکه شاید اگر به اجبار ترک کنه، مدام یه گمشده ای رو حس کنه درونش!

بله تغییر نگاه ها مستلزم تغییر نسلِ.
پاسخ:
بله با اجبار که نمیشه ولی بیشتدر از اینکه دنبال ترک کردن این عادت باشم دنبال این جوابم که آیا حال خوش معنوی دست میدهد با الکتریکی جات یا نه
سلام
مطمئنا لمس کاغذ کتاب بسیار لذت بخش تره اما الان همه چی الکترونیکی شده و دسترسی ها راحت تر
ولی من به شدت از قرآن و مفاتیح و صحیفه گوشی و کتابا و مقالات الکترونیکی استفاده می کنم.
اتفاقا الان وابستگیمو بهش متوجه شدم وقتی گوشیم ویروسی شد و مجبور شدم تمام برنامه هامو پاک کنم و تمام صبح رو بیکار چرخیدم چون نمی تونستم فایلای پی دی افمو بخونم.

یاعلی
پاسخ:
سلام 
خب شما که تا این وابستگی دارین و ارتباط برقرار کردین، کمی از اون حال معنوی از رو الکتریکی جات دعا خوندن و فرقش با حالت کاغذی جات برامون بگید 
اصن فرق داره داره ، نداره چطوریاست ، البته نوشتید که هیچی کاغذیش نمیشه ها یه کم بیشترتر می خوام بدونم 
ممنون 
به همون اصالتِ ادم برمیگرده
به چیزی که بهش میگن "نوستالژی"
به چیزی که باهاش بزرگ شدیم و عادت کردیم.
همیشه دیدیم کسی که میخواد قران بخونه میره از سر طاقچه یا کتابخونه برش میداره.
به نظر من کارکد هم در این مورد جای حرف داره.
کارکردِ موبایل تماس گرفتن و حرف زدن و رفع این نیازهاست. یا حداقل ابتداش با این کارکرد شروع شده.
بیشتر همون عادتِ... وقتی کسی موبایلش دستشه همه میگن
داری با کی حرف میزنی... چقد حرف میزنی!
کمتر یکی فکر میکنه که باباجان دارم توش کتاب میخونم
وقتی بفهمه ام میگه میخوای کتاب بخونی برو کتاب بخون... تو موبایل مگه کتاب هست.
(واقعاهم تو موبایل که کتاب نیست. فقط نوشته هست)!

درکل فکر میکنم برمیگرده به همون گذشته مون و اصالت و عادت ها...
حس دست کشیدن روی صفحه ی کتاب و بو کردنِ کاغذ نو یا حتی کاهی خیلی بی نظیره!
ضمن اینکه نگاه کردنِ طولانی به صفحه ی گوشی چشم رو اذیت و ضعیف میکنه.

پاسخ:
عادت 
پس اگه سعی کنیم عادتمون رو ترک کنیم میشه همون حس رو کاغذ اینجا هم تجربه کرد نه؟
این سخن نگاه دیگران اشاره ی بسیار مناسبی بود که قابل بررسی 
حتی تو مکان های زیارتی هم این حس می تونه منتقل شه با این عبارت "  اینجا هم دست از سر موبایل ور نمیدارن"
اصولن این نگاه هم کم کم درست میشه شاید زمانی که ما دیگه پیر شدیم 😕
این بیت بالای صغحه دو را اولیش خیلی خوب بود. اما من به ذهنم رسید :
دو راهی لب و چشمت کویر حیرانی ست
گدار جاری آن بوسه ای به پیشانی‌ست
(یعنی سالی یک بار می‌آم نظر می‌دم اونم از این نوع دخالت در شعر مردم)
پاسخ:
سپاس بابت نقطه نظراتتون 
خداییش سالی یه بار بیشتر میاین 
با توجه به مشغله های زیاد درس و کار و بچه داری و خانه داری و .... همینشم خیلی خوبه
سلام
دعای حقیقی را نمی‌توان مجازی خواند.
پاسخ:
خب ورق پاره هم یه جورایی مجازی هستش
سلام
چرا اضافه میدونین؟!
پاسخ:
چون فضا رو اشغال می کنه 
نظم ندارن ، بخوای نظمم بدی کلی باید هزینه کنی 
ولی این الکتریکی جات خیلی خوبه 
  • ❤منتـــظر المـهـدی❤
  • سلام

    چون اُنس بیشتروحالت معنوی بهتری بهم دست میده ....
    پاسخ:
    یعنی این حس برای اونایی که صرفن از بچگی با الکتریکی جات بزرگ میشن و شاید کتاب دستشون نگیرن ایجاد نمیشه 
    سلام 
    اوهوم!
    وقتی میخوای یه دعایی بخونی کتاب دعا زودتر میاد تو ذهن تا google!
    و این نشونه اصالتِ ذهنِ به نظرم.
    داشتنِ قران توی موبایل خوبه و به درد میخوره اما
    روبه قبله، با وضو، قرآن تو دستات، تنهایی... یه چیز دیگه س.
    پاسخ:
    دلیل شما اصالت ذهن 
    یه کم بیشترتر راجع به این می حرفید آیا 
    همین حس واقعن به چی برمی گرده
  • ❤منتـــظر المـهـدی❤
  • سلام ان شاءالله حال شما خوب باشه

    مجدداً تشکر میکنم از اینکه در ختم شرکت کردید

    من خودم اصلا نمی تونم با گوشی و نت قرآن و مفاتیح رو بخونم تو گوشی مفاتیح و قرآن دارم اما نمیشه استفاده کرد مگر در مواقع ضروری عادت کردم کتاب دستم بگیرم

    بهترینها نصیبتون

    یاعلی مدد...
    پاسخ:
    خب به دلیلشم فکر کردین یا نه ؟
     سلام ممنون
    اولی قرآن و دومی مفاتیح
    خب قرآن رو آدم دوست داره با ترتیل و یک کمی صوت بخونه و اگه موبایل مثل این موبایل ما کوچیک باشه سخت میشه و باید یکسره با انگشت صفحه رو بالا و پایین کرد و نمیشه خوب و درست خوند چون نمیشه کلمات بعدی رو هم زیر نظر داشت تا صوت و لحن رو با توجه به آخر آیه یا سکون تنظیم کرد و .... . البته تفسیر و صوت قاری داشتن و ... هم از امتیازاتش هست.
    ولی دعا رو میشه منقطع خوند و موردی نداره و اتفاقا منقطع خوندن و با معنی خوندنش صفای بیشتری داره... البته به شرطی که خواننده عربیش مثل من خوب نباشه و نیاز به ترجمه باشه!
    بعلاوه انصافا مفاتیج به اون گنده ای رو آدم زیر دستش با امکان جستجو فهرست و ... داشته باشه خیلی خوبه دیگه. مثلا آدم مسجدی میره و میخواد دعای بخونه لازم نیست بلند شه بره مفاتیح از قفسه برداره و همونجا سریع از فهرست دلخواهی که درست کرده دعا رو میاره و میخونه و خیلی مزایای دیگه
    حالا من هر چی هم بگم تا امتحان نکنی نمی فهمی چی میگم!!
    پاسخ:
    یعنی الان مشکل سر بزرگی و کوچیکی صفحه است یعنی بزرگ باشه مشکل حله؟
    اونجوری که من فهمیدم الان تو استفاده از امکانات این الکتریکی جات برات جالبه و باهاش ارتباط برقرار کردی ، حتی یه جایی مث مسجد 
    خیلی خوبه این 
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • منم نمی دونم چه جوریه از دعا خوندن با گوشی و این ها دوری می کنم.
    قرآن که دیگه بدتر.

    صوت رو به همه چی ترجیح می دم برای ادعیه. گاهی که حوصله ام نمی کشه، ورق ها رو که می بینم می گم چه طولانیه. شیطون هی می گه تو که حال نداری این همه رو بشینی بخونی. ولی صوت این طوری نیست. دراز کش هم می شه گوش داد.
    پاسخ:
    واقعن اون حس و حاله ایجاد نمیشه 
    برای من خب شاید فرق کنه این حالت گوش دادن ، چون من اصولن صدا و حال خودم رو ترجیح میدم به صدا و حال دیگران 
    البته در مورد دعاست ها نه روصه یا مداحی 
    در مورد طولانی بودن شیطون حرف خوبی میزنه، چون اصن لازم نیست همه اش رو بخونی یه خط دعا رو هم که بخونی و البته صوت اصولن مزایایی دارد بی نهایت 
    اتفاقا خیلی وقته بیشترین استفاده ای که از موبایل می کنم برای "حبل المتین" و "باب النعیم" هست!
    در مورد قرآن حالا واقعا کتاب خیلی راحت تره و بهتره ولی در مورد مفاتیح به نظرم باید یک بار از این نرم افزارهای موبایلی استفاده کنی تا بفهمی چقدر راحت میشی.
    یک حسن دیگه هم داره برای وقتایی که نمی تونی چراغ روشن کنی و می خوای دعا بخونی خیلی کاربردیه.
    پاسخ:
    این دوتایی که گفتین چی هستن حالا؟
    حالا ابن تفکیک قایل شدن بین قرآن و ادعیه از کجا نشات می گیره آیا؟
    دیگه چ فرقی داره 
    البته اگه اطرافیان به این نور ریز گاهی تکان خورنده حساس تر نباشن والا بعضی ها هم حساسیت هایی دارند ها
    من کاغذو ورقو کتاب واقعی رو ترجیح میدم،فرق نمیکنه مذهبی یا غیر مذهبی
    اتفاقا من حوصلم نمیکشه که برم از نت کتابو اینا سرچ کنمو بخونم به نظر من واقعی راحت تره
    حتی چند نفر کتاب صوتی و اینا تو تلگرام بهم معرفی کردن ،نرفتم سراغشون یا یه بار چندتا کتاب دانلود کردم،فقط دو سه صفحه خوندم الان هم نمیدونم کجان!
    کتابو باید با دستام حس کنم ، صدای کاغذو با گوشام بشنوم و با بینی م بوی کاغذو بشنوم
    پاسخ:
    من که کلن هیچ کدوم رو ترجیح نمی دم 
    اما حالا بحثش رو راه انداختم دیگه کاریشم نمیشه کرد 
    ولی من اصولن قبلنا فکر می کردم نتونم از کاغذ دل بکنم ولی این روزها کاغذ و کتاب رو موجودات اضافه ای می دونم که فقط فضا رو اشغال می کنن 
    کتاب صوتی ها هم بد نیستن ولی آدم نمی تونه عمیق شه هی باید گوشش کار کنه 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی