علی رسولان

  • ۰۰/۰۶/۲۰
    مه
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۶۶/۰۲/۲۱
    i
  • ۹۴/۰۲/۱۲
    ۱۳
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

انسانیت؛ مفهومی نامفهوم

دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۲۴ ب.ظ

وقتی کار اشتباهی انجام میدیم، اولین چیزی که بهمون میگن اینه: " انسان باش " که به جا و درست هم هستش. انسان بودن و انسانیت داشتن لازمه ی اولیه ی هر انسانی برای زندگی کردن با هم نوعشِ.

اما انسانیت دقیقن چیه؟ اینکه این روزها شنیده میشه دین هم نداشتی مهم نیست اما انسان باش، یا جمله ی عامیانه ترش انسانیت مهمِ نه دینداری! چقدر حرف درستیِ؟
واقعن مفهوم کلی انسانیت که نقل افاضات جدیدمآبانه شده دقیقن شامل چه مواردی میشه؟ یه تقسیم بندی کلی برای انسان وجود داره که اینجوریه: انسان خوب و انسان بد.
مسلمن وقتی افراد کسی رو مخاطب قرار میدن و بهش میگن انسان باش، هیچ وقت منظورشون این نیست که انسان بد باش به طور حتم منظورشون همون انسان خوب بودنِ، این مورد نیاز به دلیل خاصی هم نداره چون افراد وقتی طرف مقابل رو مورد خطاب جمله ی انسان باش قرار میدن که کار بدی ازش سرزده باشه!
پس تمام افراد در ذهن خودشون مفاهیمی ساختن که به دو دسته ی کلیِ خوبی و بدی تقسیم میشه! و هر فعلی و کاری رو زیر یکی از این عنوان های خوبی یا بدی قرار دادن! و تو موقعیت های مختلف نسبت با همین مفاهیم قضاوت، تحسین و یا سرزنش می کنن افرادی رو که در طول زیست مادی باهاشون طرف هستن!
تو این مرحله باید به این نکته دقت کنیم که منشاء این تقسیم بندی در هر فردی چه چیزی هست؟ اینکه ذهن هر فردی به دو گروه بدی و خوبی ، خیر و شر تقسیم شده امر ثابت شده ایِ، اما اینکه منشاء دست یابی به این مفاهیم چه هست حرف و حدیث دارد بسیار!
عقل؟ دین؟ عرف جامعه؟ شرطی شدن؟ قوانین؟ آزمایش و تجربه؟ و ...
من اینجا یه تقسیم بندی کلی دیگه ارائه میدم و احساس می کنم که به جا هم هست، اصولن تو این تقسیم بندی خوب و بد، ما دو گروه مفهوم داریم، مفاهیم همه پذیر و مفاهیم قابل خدشه و غیرقابل پذیرش برای همه. گروه اول مفاهیمی مثل راستگویی خوب است! عدالت خوب است و گروه دوم مفاهیمی مثل سیگار کشیدن در خیابان بد است؟ کمک کردن به نیازمند خوب است، می باشد.
البته من در رابطه با همه پذیر شدن مفاهیم گروه اول قائل به تلاش بسیار زیاد پیامبران الهی در طول حیات انسان هستم، چه بسا اگر نبود آن تلاش ها و زحمات برای فهماندن خوب بودن این مفاهیم امروز این مفاهیم هم در امان از خدشه پذیر نبودن نبودند!

و در باب مفاهیم گروه دوم به نظر من هیچ راهی جز اتصال به آسمان وجود ندارد، چون عقل به تنهایی قادر به درک زشت یا خوب بودن کمک به نیازمند نیست، تا آنجا که وفتی افراد به نیازمندان کمک می کنند مورد مذمت قرار می گیرند که این کار باعث افزایش جمعیت نیازمندان می شود و باعث زائل شدن روحیه ی تلاش فرد نیازمند می شود و از طرفی افرادی بلند صحبت کردن در مکان های عمومی را امری پسندیده و نشان از توان بالای شخصیتی و اجتماعی خودشون می دونن و اعلام می کنن که از این کار لذت می برند!

و این اختلاف این مساله رو نشون میده که اثبات بد بودن چنین اموری جز از طریق مفاهیمی مانند حق الناس و توجه دادن به دنیایی غیر از این دنیا که به وسیله تعالیم دینی نهادینه میشه ، راه دیگری نداره! البته قوانین بشری می تونن با استفاده از قوه ی قهریه راه گشایِ این مساله در بعضی موارد باشن اما چنین ضمانتی هیچ وقت کلی و همه گیر نیستش!


به هر حال امروزه درک خوب یا بد بودن مفاهیم باید برای هر فردی دارای یک سنجه و مناط مشخص باشه،  و اساسی ترین سوالی که هر فردی قبل از به کار بردن مفهوم انسانیت باید از خودش بپرسه اینِ  که آیا دین خوبِ یا بد؟ که پاسخ به این پرسش محدوده ی انسانیت را مشخص می کنه! اگر پاسخ به سوال دین خوب است یا بد ؟ بد باشه چنین فردی باید به دنبال ارائه دادن راه کاری  برای حل مشکل گروه دوم مفاهیم که مفاهیم جزئی هستن و مورد پذیرش همگان نیستن و از طرفی بسیار مبتلابه و ایجاد کننده ی مشکلات و چالش های عدیده برای زندگی انسانی ،  باشه! و یا باید محدوده ی انسانیت را بسیار محدود و در حد یک سری مفاهیم کلی که در مصداق و موضوع مورد اختلاف بسیار داره قرار بده!

نظرات (۱۱)

  • زاویـــه/مــ.مشرقی
  • اوهوم:)
    نه موافقم!
    پاسخ:
    :)
  • زاویـــه/مــ.مشرقی
  • یه چندثانیه دیرتر مفهوم رو میرسونه. ادم باید یه بار دیگه شایدم دوبار بخونه که متوجه بشه.
    من اینجوریم البته شاید کندم من! :)

    پس خوب فهمیدم متنو...
    نقطه نظر متفاوتم رو متوجه نشدید؟ کدوم نظرم؟
    پاسخ:
    نه کند نیستین واقعن ی جوری هستش
    گفتم شاید نظر مخالف متن هم دارین
  • باران نم نم...
  • بالاخره بعد از چندبار اومدن و رفتن موفق به خوندن متن بطور کامل شدم...
    سردرد گرفتم ولی واقعا...
    می رم بعدا که جملات در ذهنم هضم شد میام نظر مرتبط می گذارم...
    ان شاالله...
    پاسخ:
    ای یوم معلوم Oo
    شما در صف انتظار نفر...
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • از علائم پیریه

    من که مثل اون دایره های سمت راستم فعلن

    نقطه سر خط
    پاسخ:
    کی میاین بیرون از این حالت
    ی وقت مستدام نمونید توش!
  • علی رسولان
  • موقع جواب دادن به کامنت ها سرم درد می گیره
    نمی دونم چرا
    ببخشید
    پاسخ:
    بعضی ها میگن واسه پیریِ
    عجبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ!
    من الان ی کم به خودم برسم از نوزده ساله ها هم جوون تر به نظر میام :)
  • منورالفکر
  • تیر آخر هم زده شد به تیر...
    پاسخ:
    چی بگم
    نمی خوام بگم توافقش تیرمسلک بوده!
    دوس ندارم اینطوری باشه اصن
  • زاویـــه/مــ.مشرقی
  • حالا چرا انقد سختش کردید! :|
    "در امان از خدشه پذیر نبودن نبودند" ! :| خب میشد نوشت: " در امان خدشه ناپذیری بودند. :|
    کلمه ی "مفهوم و مفاهیم" هم زیاد به کار بردید. برای یک نوشته خوب نیست.
    ببخشیدا البته جسارت کردم.
    حالا بعد از ایراد گرفتنام بریم سراغ اصل مطلب. :)

    برداشت من این بود که مفهوم انسانیت برای هرکس تغییر کرده. وافراد طبق اون چیزی که خودشون خوب وبد میدونن بقیه رو قضاوت میکنن.(که البته قضاوت دیگران کار ما نیست)
    فکر میکنم با مثال کمک به نیازمندان میخواستید بگید یه امر بدیهی که خوبی کردن هست تبدیل شده به بدی...وبه نظرم شاید این به خاطر بی اعتمادی ها و تغییر ذهنیت ادماس!

    به نظر خودم خوبی وبدی کاملا بدیهی هستند. و برای تشخیص هم فقط کافیه به یه الهام درونی مون نگاه کنیم... به "وجدان" وقتی در برابر یه کاری قلقلک مون داد خب یعنی اون کار بد بوده و ما خوب فرضش کردیم. البته اگه وجدانه لالا نکرده باشه! :))

    با این جمله ی "انسانیت مهمه نه دینداری" یه جورایی مخالفم. چون کم کم اینو واسه ادم تداعی میکنه که از دینش فاصله بگیره و به این فکر کنه که انسان باشم کافیه...مگه بدون دین و کتاب میشه فهمید انسانیت چیه؟
    مگه اونایی که دین شون رو رها کردن یا از اول دین نداشتن الان خیلی انسانن؟

    خیلی نوشتما این دفعه! تقصیر خودتونه :)
    پاسخ:
    حالا اینجوری سخت مفهوم رو می رسونه آیا ؟
    نه خواهش خوبِ خودمم متوجه شدم ولی حوصله فکر کردن نداشتم
    دقیقن من می خواستم همین رو بگم که شما نوشتین :
    مگه بدون دین و کتاب میشه فهمید انسانیت چیه؟
    نه خوبِ بنویسین
    فقط من نقطه نظر متفاوتتون رو متوجه نشدم
    تا رسیدم به آخر متن

    تازه به خودم اومدم!

    در ظاهر داشتم متن رو می خوندم
    ولی منم جای دیگه داشت واسه خودش سیر میکرد!

    بعد به خودم فشار آوردم خب چی خوندم
    فقط یادم اومد در رابطه با مفاهیم و خوبی ها و بدی انگار داشتم میخوندم

    ان شاء الله برم این من رو بیارم که با اون بخونم یه دور دیگه!
    پاسخ:
    کی دوباره میاین آیا؟
    حالا فک کنین این رو من با زبون روزه نوشتم اون نه سر صبح دم دمای افطار
    حوصله ام نگرفت بخونم!
    دروغ نگم فقط دو خط اول رو خوندم!!
    ان شاءالله سر فرصت
    پاسخ:
    خب
    هر وقت حوصله داشتین بخونین
    فرصت که گیر نمیاد تو همون غیر فرصت ها بخونید
  • منورالفکر
  • بنظرم اینکه دین خوبه یا بد سوال درستی نیست.یعنی به جواب محدوده انسانیت نمیرسونه..یجورایی ربط مستقیم نداره..
    فکر میکنم دین رو قبول داری یا نداری درست تر باشه
    ---
    با کل مطلبم که موافقم
    پاسخ:
    دین خوبِ یا بد یعنی همون قبول داری یا نداری دیگه ! چ فرقی داره فقط واژه هاش فرق کرده
  • صحبت جانانه
  • خوب و بد اگر سلیقه ای باشه که جنگلی منشانه زیست باید کردن! لذاست که دین یا یک سبک و شیوه ی مدون و آزموده شده مورد نیاز است برای جلوگیری از فرو رفتن سلیقه ی عده ای در حلق دیگران!
    البته این ساده ترین و سطحی ترین، و البته یکی از ادله ی مهم لزوم مقید بودن به روشِ آزموده شده«دین»ه ...
    پاسخ:
    اگه این رو نمی نوشتین:
    ساده ترین و سطحی ترین
    یه خرده دلگیر می شدم ولی همین طوره
    یکی از بخش های ظاهریش شاید همین باشِ

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی