علی رسولان

  • ۰۰/۰۶/۲۰
    مه
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۶۶/۰۲/۲۱
    i
  • ۹۴/۰۲/۱۲
    ۱۳
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

تیر

پنجشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۳ ب.ظ

نمی دانم تیر را از تیر گرفته اند یا تیر را از تیر ؟ تیر که تکلیفش مشخص است اما تیر ماهی است پر از حادثه های تلخ! پر از خبرهای شگفت، که هر کدامش آدمی را به زمین می زند، آن هم زمین زدنی که پا شدنی برایش متصور نیست!

از دو تیری که ما نبودیم بگیر تا ... ، همان دو تیری که به توپ بستیم مجلس خودمان را خودمان، شاید هم نه، ظاهرش خودمان بود و باطنش دیگران ، انگار ما دست شده باشیم برای آن های سودجو! و حتی عزل و حتی نصب!

از شش تیر بگیر تا هف تیر! در روزهای پر از التهابُ تبُ تابِ کودکی تازه به پا خاسته، که شیر لازم استُ پدر لازم بیشترتر! آری خواستند یتیمش کنند اما مقدّر نبود با این حال دست بسته اش کردند شدید! و از پشت خنجر زدند آن هم با طعم بسیار زننده ی ترور!

دوازده تیر، که سنگین است به دوش کشیدنش، حمل کردنش، هیچ نقاشی یارای کشیدنش را ندارد، نقاش با آن روحیه ی حساس، و تصویری از خلیج فارس و هواپیمایی به نام ایرباس و کودکانُ زنانی که ... دلخراش است دیدن گل های پرپری که بربریتِ کشوری چهارصد ساله را به نمایش گذاشته است.

چهارده تیر ، اختراعی بود برای مسدود کردنمان، شاید هم دستشان تنگ شده بود و پول های ما از به گدایی افتادن درشان می آورد و دارایی های ما هنوز در جیب آن هاست.

بعدن ترها هم هجده تیر بود که از جیب بی وجدانِ نفاق بیرون زدُ ، یکبار کودتا کردندُ گذشت و یکبار هم به آتیش کشید معصومیت انقلابی را که برایش جان ها داده بودند در طبق اخلاص، و تا آنجا پیش رفتند که اوی مهربان گفت: اگر عکس مرا هم پاره کردند... " صدای گریه "

بیست و دو تیر کشتار داشتیم، آن هم کجا گوهرشاد، حجابمان را برداشته بودند اما نه به سبک عرفا بلکه آنگونه که بی حیاها دوست داشتند!

بیست و هفت تیر، جام زهر نصیبمان شد!

تیر همیشه تیر می کشد، تیر تیر می کشد، و من مانده ام، حیرانُ خیره به این تقویم پر حادثه یِ پر درد و سرگشته ی آنی به نام نوزده تیر شده ام! شدید دوست میدارم نوزده تیر جایی میان این حوادث نداشته باشد!

نظرات (۱۸)

ای بابا
"نکرده بود"
پاسخ:
متوجه شده بودم
اون واقعا تصحیح واقع عن کامنت قبلی بود!

ماشاءالله هیچکس به تیر اینجوری نیگا نرکده بود
الاّ شما!!
:/
پاسخ:
چرا نگاهش که به نظرم هست به طور اجمال تو ذهن خیلی ها
ولی راجع بهش نوشته نشده و منم احساس می کنم خیلی خوب ننوشتم
بهتر از این ها می تونست از کار در بیاد
آها!
ازون لحاظ
نه که ماشاءالله وقایع و رویدادای تاریخی تیرماه رو انقد خوب بیانشون کردین گفتم لابد 19 تیر ماهِ یه سالی خدای نکرده یه اتفاقی افتاده من نمیدونم!
میخواستم پشت سر دبیرای تاریخمون یه چی بگم با این آموزشاشون!!!
:/
پاسخ:
پشت سرشون که نگین
ولی تو روشون بگین
  • زاویـــه/مــ.مشرقی
  • مممنون...بله خب!
    پاسخ:
    خواهش
  • یک سبد سیب

  • نوزده تیر ، عقب نشینی آمریکا


    مثل همیشه

    پاسخ:
    حالا که گذشت
    تا ببینیم چی میشه
  • یک سبد سیب

  • نوزده تیر تولد برادر منه


    تا حالا به تیر ماه اینطوری نگاه نکرده بودم

    قشنگ بود
    پاسخ:
    مبارک باشه
    خب از این به بعد بنگاهید :)
    وحشتناک که نبود؟
  • محدثه انصاری
  • چه جالب هیچوقت راجع به تیر اینطور فکر نکرده بودم .
    چه میشه کرد تاریخه دیگه تلخ
    پاسخ:
    بله تاریخِ
    و باید مایه ی عبرت باشه
  • زاویـــه/مــ.مشرقی
  • تاریخ همیشه تکرار میشه. این یعنی نباید یادمون بره...
    ممنون.

    راستی منم تیرماهی ام!
    نمیدونم چه ربطی داشت ولی گفتم دیگه. D:
    پاسخ:
    چون متن مربوط به ماه تیر بود دیگه واسه همین نوشتین
    تولدتون مبارک
    همین طور باید مراقب تاریخ و آدم هایی که تاریخ رو میسازن بود
  • صحبت جانانه
  • در تیر به تیر بسته اند مارا!
    پاسخ:
    واقعن همین طور ، چقد قشنگم نوشتین!
    به تیر بستنمون ناجور!
    من نمی دونم چ حسابیِ ، ول کن معامله هم نیستن
  • منورالفکر
  • بله
    الان مثلا خب مام به مذاقمون خوش نیومد این یاد ایام و استادگرام کردن شما...
    درسته شاید ظاهرش قصه باشه ولی یادشون نباید بره همین قصه گفتنای قبل خواب مادرا اسطوره های سالهای بعدرو میساخت هرچند اونموقع چشمارو خواب میکرد..ولی همون قصه ها وقتی بزرگ میشیم خواب رو از چشممون میگیرن...قصه ها مهم اند..حتی بیشتر از واقعیتی که حاله..چون قصه ها گذشته اند و آینده!
    ---
    این طولانی بودن بقدر زحمت خوندن چندین کتابه! اینجا که نمیشه
    فقط همینقدر بگم که درسته بخشیش با رای مردم بود و بخشیش هم باحال بازی واینا...ولی اکثریتی که اونموقع مجلس رو دست گرفتن وقتی واردش شدن تغییر وجه دادن و ماهیت ضداسلامی شون برای مردم رو شد..این بود که دیگه نخواستنشون...باید بخونید تا دستتون بیاد چقدر بعضی حرفهای دوران اصلاحات و این اواخر تکراری بوده یا چقدر اوضاع سیاه شده بوده که مردم از شاه طلب میکردن تخته کنه در مجلسشونو!
    به توپ بستنشم بخاطر مقاومت مسلحانه طرف مقابل بوده وگرنه بنای اصلی به دستگیری متحصنین بوده-بهرحال اینجوری دارم اجحاف میکنم به کنجکاوی شما و تاریخ-ایشالا بخونید و خودتون کامل درجریانش قراربگیرید
    پاسخ:
    جالب بود مخصوصن دو خط آخرش !
    واقعا!
    پاسخ:
    چی؟
    سلام
    طاعات قبول

    یه سوالی که میخواستم عرض کنم خدمتتون و نکردم همون بود که پرواز جانمون پرسیدن!!!
    که 19 تیرِ چه سالی چه اتفاقی افتاده؟!!
    ببخشید یعنی وقتم تا این حد تنگِ فرصت نمیکنم به موتور جستجوگر متوسل بشم
    یعنی دلم نیومد بهش زحمت بدم!!
    یعنی واقع عن مایه ننگِ یکی مثل من ندونه همچین تاریخی چه اتفاقی افتاده!!
    :/
    پاسخ:
    نوزده تیر یکهزار و سیصد و نود و چهار
    قرار بود اتفاق بیفته که خبری نشد ، هنوز هم منتظریم تا تیر تموم شه!
    هنوز اتفاق نیفتاده خب!
    و سلام
  • چشم چشم دو ابرو
  • روز قدس که واس ماس ...

    حالا که اینطوری یه دور وقایع تیر رو خوندم نگران مذاکرات شدم !
    پاسخ:
    %100
    منم نگران مذاکراتم دیگه !
    الآن تکلیف کسی که تاریخش خوب نیست چیه عایا؟!

    یعنی پست که میذارید آدم باید 100 تا سایت بره وا کنه تا بفهمه تو پست شما چی گذشت :|

    فقط تهشو فهمیدم که 19 تیر تولد دوستمه!!! :|

    و مجددا :|
    پاسخ:
    اینا خیلی هاش تاریخ روزِ باید بدونین خب!
    در ضمن نوشتم که یاد بگیریم یادمون بمونه ، مخصوصن برای شماها که نسبت به ماها جوون ترین! و البته دلواپس خیلی چیزها! و البته دانشجوی آینده!
    این که عالیه من همیشه قدردان متن هایی بودم که برای فهمیدنش مجبور می شدم برم و متوسل شم به موتور جستجوگر!
    تولد دوستتون مبارک از طرف ماهم کادو ببرین که نگه اینا چقد خسیسن!
    و مجددنش واسه چی بود آیا ؟

  • منورالفکر
  • تیر همیشه تیر می کشد
    تیر تیر می کشد...

    این عالی بود...
    ---

    همان دو تیری که به توپ بستیم مجلس خودمان را خودمان، شاید هم نه، ظاهرش خودمان بود و باطنش دیگران ، انگار ما دست شده باشیم برای آن های سودجو! و حتی عزل و حتی نصب!

    این عبارت همینقدرش صحت تاریخی دارد: ظاهرش خودمان بود و باطنش دیگران...
    قضیه اش مفصل است و اینجا جایش نیست
    فقط در همین حد که بهترین کار در اون زمان همین به توپ بستن مجلس بود..چیزی شبیه ویران کردن بیت صوفی ها چندین سال پیش در قم..تا این حد موجه..ادقامی بود در جهت حفظ تمامیت ارضی.منافع ملی و مهم تر از همه صیانت از اصل اسلام که توسط عده ای مزدور روشنفکر حتی به گواه تاریخ ملحد اما وکیل مجلس! شدیدا به مخاطره افتاده بود و لازم است یادآوری کنم این به توپ بستن مجلسی که تنها اهرم مانده در دست آنها بود در واقع به توپ بستن این تهدید ها بود و در آن زمان ملت حتی برای چنین برخورد محکمی راهپیمایی کرده بودند و مراجع عظام و علمای اعلم هم حمایت کامل کرذه بودند
    (یکی از تحریف های عجیب تاریخ معاصر ما در همین قضیه مجلس و محمدعلیشاه است)

    پاسخ:
    من که حوصله خوندن قضیه مفصل رو دارم " تازه واسم جالب تر هم شده، روایت شما هم که البته جالبِ "
    یعنی اقدامشون در خور شأن بوده؟
    به هر حال مجلس بوده دیگه مردم رأی داده بودن نداده بودن؟
    می تونست بعدن ترها بهترم بشه
    من زیاد تاریخ نخوندم هر چند لذت می برم از خوندنش
    دو تا از بهترین رفیق ها هم تاریخ خوان هستن ، البته از نوع فرهنگ و تمدن " استاد فلسفه امون به تارخ میگفت : قصه ، می گفت واسه چی اومدین فلسفه برین تاریخ  قصه بخونین ، برین ادبیات شعر بخونین و ... ؛ اینا رو سال اول می گفت به ماها  یادش به خیر بسیار استاد خوبی بودن اینا رو می گفتن که ما به خودمون بیایم و سختی مسیر رو درک کنیم هر چند به مذاق اساتید و دانشجوهای رشته های دیگه خوش نمی یومد "
    سلام
    راست می گویید تا حالا به تیرماه اینگونه نگاه نکرده بودم... :|
    متولد عجب ماهی هستیم... :)
    امیدوارم بهترین هدیه ها از صاحب این روزها وشب ها بگیرید.
    پاسخ:
    متولد ماه تیر بود دل میخواد حتمن شما دارید دیگه!
    این هستیم منظورتون به کیا هستش ؟
    شما هم بیشترتر
    راستی من یادم رفت تولدتون رو تبریک بگم مبارک باشه
    سلام
    19 تیر هم به تاریخ میپیوندد اما نه به این شکل
    19 تیر روز حضور است حضور ملتی که همیشه به وقت وقتش در صحنه بوده و هست
    وقتی خود خود مردم در صحنه باشند مطمئنا روز شومی نخواهد یود
    این حرفایی که زده میشه هم حرف است و باد هوا، بد به دلتون راه ندید.
    التماس دعا

    یاعلی
    پاسخ:
    من در رابطه با روز قدس ننوشتم که
    19 خرداد ، روز پایانی دور تمدید شده ی مذاکرات بودش! " که البته اتفاقی نیفتاد ، هر چند این رو هم پیش بینی می کردم و تو کلمات کلیدی نوشتم که تیریّت مهم هستش "
    ان شا الله به خیر بگذره
    و سلام
    عمومن من راجع به روزهایی مث قدس و بیست و دو بهمن و انتخابات معتقدم ما به یه ثبات رفتاری رسیدیم و نگرانی راجع بهشون ندارم
    حتی تو انتخابات 92 یه چلوکباب از رفیقم که درصد کمی برای مشارکت قائل بود بردم " البته شرط بندی نبودها دعوتی بود "
    در شب بیست و سوم، تقدیر نیکو و با برکت برای شما از خداوند متعال آرزو دارم.
    پاسخ:
    تبلیغات خاص که میگن یعنی این!
    آورین

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی