علی رسولان

  • ۰۰/۰۶/۲۰
    مه
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۶۶/۰۲/۲۱
    i
  • ۹۴/۰۲/۱۲
    ۱۳
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

تکراریات روزمره

پنجشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۰۱ ب.ظ

وقتی واژه ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند، جمله می شوند! کلمه ها و واژه ها جمله ها را می سازند و جمله ها مقصود ما را بیان می کنند. جمله ها به ما کمک می کنند تا بسیار راحت و بدون دغدغه های اضافی احساسات، افکار و نیازهایمان را برای دیگران بازگو کنیم. بازگویی آنچه که نزد ما حاضر است اما در قالبی به نام زبان بیان نشده است.
بعضی از جمله ها در همه ی زمان ها بوده اند و با توجه به کاربردی که دارند وجهی برای نبودنشان در یک زمان یا مکان خاص وجود ندارد، انواع جملاتی که مربوط به بیان احساسات یا نیازهای جسمی ما می شود از این دسته اند. این نوع جملات با توجه به قابلیتی که دارند در طول روز به طور مرتب از زبان افراد مختلف و از هر قشری تکرار می شوند و با توجه به این تکرار، بسیار هم شنیده می شوند، اصولن و عمومن هم این شنیدن ها معقول است و قابلیت درک دارد. و ما با توجه به موقعیتی که در آن قرار داریم پاسخ مناسبی به این تکراریات روزمره می دهیم.
اما بعضی از جملاتی که مکرر شنیده می شود، بیشتر از آنکه قابلیت منطقی و معقول داشته باشد، بیشتر شبیه یک پارادایم جوگیرانه است که باب شده است برای بیان در هر موقعیت و حالتی! بهترین مثال برای این نوع، جمله ی "قضاوتم نکن" است، که گاهی با خشم و دستوری، و گاهی با مهربانی و ملتمسانه بیان می شود. اینکه این جمله با کدامیک از دو گونه ی بیان شده مورد استفاده قرار بگیرد، قابلیت بحث دارد، اما موضوع متن نیست.
توجهی که در اینجا با توجه به فضای فعلی اهمیت دارد، بررسی این مساله است که اصولن جمله ی قضاوتم نکن به عنوان یک درخواست از طرف مقابل دارای چه حدی از عقلانیت است. یا اینکه این جمله نیز مانند بسیاری از قانون های نوشته شده و به تصویب رسیده که قابلیت اجرایی ندارند، صرفن آمده است تا یک خوشمزگی بیانی ایجاد کند برای رفع بسیاری از مسئولیت هایی که باید انجام شود اما نمی شود، آن هم با گفتن یک جمله ی ساده، یک راه فرار خوشمزه به نام لطفا قضاوتم نکن.
به نظر من که درخواست برای قضاوت نشدن در  بیشتر موقعیت ها  غیر منطقی و نامعقول است، شاید  شما یکی از افرادی باشید که از این جمله بسیار استفاده می کنید و از اینکه من جمله ی قضاوتم نکن را غیر منطقی خواندم ناراحت شده باشید اما من به شما می گویم و درخواست می کنم که، لطفا من و متنم را قضاوت نکنید! 
از اینکه اینقدر صادقانه در حال خندیدن هستید متشکرم و از اینکه به مفهوم پاراگراف بالایی فکر می کنید بسیار متشکرتر! شاید هم متعجبانه به صفحه ای که در حال خواندن آن هستید خیره شده اید اما باید بدانید در بسیار از مواردی که درخواست قضاوت نشدن صادر می شود همین حالت خنده دار و چه بسا با شدت بیشترش شکل می گیرد.
در جهانی که همه ذرات آن از طرف ما در حال قضاوت شدن هستند، از کوچکترین جز تا بزرگترین آن، از مدل لباسی که می بینیم و خوشمان می آید تا رد شدن یک راننده از چراغ قرمز که باعث مکدر شدن حالمان می شود، تا شنیدن جمله ی دوستت دارم که خوشحالمان می کند و شنیدن دروغ  که رنجمان می دهد، و همه و همه ی احوالاتی که هست و در هر روز زندگی مان واقع می شود و مورد سنجه و تحلیل ما قرار می گیرد، گفتن جمله ی لطفا یکدیگر را قضاوت نکنیم آنقدر تعجب آور است که حدی برایش قائل نیستم! 
و سوال اصلی اینجاست که با وجود این حالت خنده دار این شدت تکرار و استفاده از این جمله چه نفعی دارد و مقصدش کجاست؟ می توان گفت این شدت درخواست افراد یک جامعه از یکدیگر برای مورد قضاوت واقع نشدن درجه ای است از غرق شدن در حماقت و تغافل که  مهم ترین علت آن شانه خالی کردن و سر باز زدن از مسئولیت ها و وظایفی است که بر عهده ی هر یک از قرار گرفته است. بی شک نتیجه ای که این وضع به دنبال دارد ورود به مسیر لودگی و بی ثباتی است. جامعه ای که قضاوت کردن را نیاموزد ملاک و مناط اصالت ها را فراموش می کند، اصالت ها که فراموش شود همه خوبی جای آن را می گیرد. همه خوبی تنها جهانی است که قضاوت نشدن می تواند در آن وجود و حضور یابد. اگر همه خوبی خوب است درخواست قضاوت نشدن هم خوب است.

در انتهای این متن لازم می دانم متذکر شوم که نقد من ناظر به قضاوت های ناصحیح و غیر اصولی نیست، بلکه ناظر به سواستفاده ای است که از واژه ها و مفاهیم صورت می گیرد! و نتایج غیرقابل جبرانی که این نوع سواستفاده ها به بار می آورد. لطفا من را بد قضاوت نکنید آن مفهومی است که باید از جمله ی قضاوتم نکنید برداشت شود اما این برداشت بسیار متفاوت است از آنچه در زبان عمومی امروز رایج شده است.

نظرات (۶)

نه اون شب نخوندم قبلش خونده بودم (اولین فرصت بعد سفر) و اتفاقا خصوصی نظر فرستادم برات، منتهی به نظرم رسید انگار این پست خیلی مورد توجه قرار نگرفته ناراحت شدم عمومی فرستادم
نمیدونم شایدم چون همه حرفا رو خودت گفتی و خوب هم گفتی حرفی نمونده بود که دیگران بگن

جنبه تعریف داشته باش دیگه
پاسخ:
بعضی وقت ها می نویسم و وقتی حس می کنم کسی حس خوندن نداره ، پس نمی نویسم
منظورم متن این مدلی ، شایدم می نویسم منتشر نمی کنم
خوشم میاد به چیزایی میپردازی که زیرپوستی و در سایه غفلت ما داره اصول رو به هم میزنه

این نگاه مسئولانه قابل تحسینه
پاسخ:
من همیشه کارم خوب بوده بهله 
خواهش ، چی شد دیشب خوندی؟
اوهوم اصلِ! جدیدا بیشتر دارم پی میبرم چقدر اصول هرچیزی واسم مهمه
در عین حال روحیه سرکشی هم دارم :|

بله اونی که ظهور عمومی داره خصوصی نیس! گاهی هم خصوصیه در اصل ولی بعضی ها عمومیش کردن!
پاسخ:
چ جدیدن خوبی 
خوبه، روحیه ی سرکشی از اون روحیه های قابل تحسین

گاهی...
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • عیــــــدتون مبارکــــــــــــ
    پاسخ:
    عید شما هم مبارک بسیار 
    لحظه هاتون مهدوی
    اینکه این جمله خیلی تکراری شده و ومورد استفاده ست درسته، کسانی که هرکاری درست و اشتباه میکنن و با این جمله از زیرش در میرن خیلی زشته.
    شاید خیلی ایده ال نگاه میکنم ولی میگم آدمها بهتر بود درست راه برن و کارای غلط نکنن تا تو ذهن دیگران افکار غلط رو ایجاد نکنن که بعدشم بگن منو قضاوت نکن، و اغلب این جمله جوری گفته میشه که ادم میشنوه: به تو ربطی نداره.

    به نظر من واقعا کسی نباید کارای شخصی ادما و زندگی خصوصی شونو قضاوت کنه و اظهار فضل کنه،تا وقتی که خودِ اون ادم از کسی نظر و کمک بخواد.
     اما مواردی که شما برای مثال گفتید که قضاوت نیست و اظهار نظر کردن درباره لباس توی ویترین بد نیست!

    با جمله آخر هم موافقم.

    پاسخ:
    نه ایده آل نیست که 
    اصل 
    آدم باید طوری رفتار کنه که مناسب حالش باشه 
    یا دیگه پیه همه چی رو به تنش بماله دیگه 
    زندگی خصوصی که ظهور عمومی داره دیگه خصوصی نیست هست ؟
    آره بد نوشتم باید درستش کنم ، منظورم خوش اومدن صرف نبود ، نگاه کردن به مدل لباس و شناختن طرف از این طریق ، اظهار نظر درباره کلیتش 
    موافقتتون رو پسندیدم 
    سلام برادر
    اعیاد شعبانیه مبارک باشه برات ان شاءالله
    معمولا از اون طرف میگن قضاوت نکنید که کسی انتقاد نکنه یا اشکالی نگیره وگرنه اگر قضاوت بکنید و داخل قضاوت بهشون حق بدید و تعریف و تمجید و ... قضاوت کردن هیچ اشکالی نداره!
    در واقع بعضی ها اگر رو راست باشن با خودشون به جای اینکه بنویسن قضاوتم نکنید می نویسن محکومم نکنید!
    پاسخ:
    سلام 
    به شما هم مبارک باشه 
    حالا اینکه یه عده یا یه گروه خاص با یه شکل و شمایل خاص برای رسیدن به هدفی خاص باشه مشکلی پیش نمیاد منتهی اینکه تعمیم داده بشه به کل جامعه و یه اصل بشه خب خیلی مفهوم و نتیجه ی مزخرفی از توش در میاد 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی