علی رسولان

  • ۰۰/۰۶/۲۰
    مه
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
  • ۶۶/۰۲/۲۱
    i
  • ۹۴/۰۲/۱۲
    ۱۳
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

یک!

چهارشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۴، ۰۳:۴۸ ب.ظ

آخر شب بود، اینکه چرا شب ها بیدار می مونه و صبح ها می خوابه بر می گرده به خیلی سال ها قبل. داشت می گشت ببینه کجا می تونه چاپش کنه، یه مقاله مونده بود تو گلوش، انگار عقده ی نمره نگرفتن سرِ نوشتن این مقاله، هنوز بعد از گذشتن یه ترم وا نشده، سر کلاس حاضر بود، حداقل بیشتر از اون هایی که نمره نوزده و بیست رو یدک می کشیدن، فعالیت های کلاسی شم انجام میداد، بدون آمادگی سر کلاس نمی رفت وقتی یاد نمره شونزده اش میفته حرصش می گیره، کمتر از بیست حقش نبود این رو اون جزوه خوانِ مثلن استادش هم می دونست، آخه انصاف نیست تو برگه بگیری چهارده اونوقت از شیش نمره باقی مونده که یه نمره اشم حضور در کلاس بوده دو بگیری؟ ریاضی ام که بلد نباشی با یه حساب سر انگشتی می فهمی نمره یه مقاله بیست صفحه ای شده ۱!
اون روز بعد از دیدن نمره اش، اولین کاری که کرد دوباره خوندن مقاله بود، یه سوال بود که ول کنش نبود، انگاری با این نمره ی یک رفته بود زیر سوال ؟
                   دقیقن اینجا!

بی مقدمه رفت سراغ مقدمه، همراه ترین عمل هر شخص، از ابتدای تعلیم برای ورود به زندگی دینی خواندن نماز است، نماز برای یک مسلمان یادآور روزهای شیرین کودکی کنار حوض مسجد یا امامزاده ی محل و وضو گرفتن با خنکای آب است. اهمیت نماز به قدری است که مادر و پدر مسلمان از همان کودکی فرزند خود را با صبر و حوصله و حتی خریدن هدایا تشویق به خواندن نماز می کنند و شاید این رسم عاشقانه ی دینی بی ربط به این حدیث نبوی نباشد که حضرتش می فرماید : «الصّــــلاةُ عمــــودُ الــدّیـــن»
نماز ، معراجی است که شروع پرواز آن با صدای خوش مؤذن آغاز می گردد. صوتی که علاوه بر حمل مضامین بلند عرفانی که در عمق الفاظ اذان نهفته است، همراه با الحان پرورش یافته در هنر مقدس اسلامی که حول حقیقت محمدیه می گردد روح را به گردش در آفاق و انفس وادار می کند و هر جان عاشقی را برای ورود به یک ارتباط معنوی آماده می سازد. اذان یک نماد ویژه برای آخرین دین الهی یعنی اسلام است. فرد مسلمان که عنوان خلیفه اللّهی را دارا می باشد با صدا و لحنی که از وجودش برخواسته جمع مسلمانان را دعوت به حضور در محضر پروردگار می کند. این اوج شکوه و تعالی دینی است که مسلمانان بدون واسطه هایی چون صدای ناقوس ، طبل یا زنگ که در عرف ادیان دیگر رایج است ، فقط با صدای انسان خلیفه الله آغازگر یک ارتباط معنوی  می شود. این فراخوان و دعوت علاوه بر اعلام وقت نماز ، نشان دهنده محل اقامه ی نماز جماعت نیز می باشد، که با حضور دسته جمعی مردم دارای سبکی خاص برای اقامه نماز می باشد .
بعد از ارتباط برقرار کردن فرد مسلمان به واسطه ی صدای مؤذن با عالم معنویت این بار نوبت اوست ، تا با شستشوی ظاهر که با ترتیبی خاص انجام می گیرد و دارای آداب مخصوص می باشد، مسیر ارتباط با عالم ملکوت را نزدیکتر کند چنانچه در آداب اسلامی برای وضو علاوه بر شستشوی اعضای خاص بدن نظیر صورت و دست ها با آب ، که مظهر پاکی و طهارت است ، ادعیه و اذکار خاصی نیز وارد شده است، بنابر احادیث و روایات با خواندن این دعاها تمام بدن پاک و طاهر می گردد. این ارتباط برقرار کردن بین ظاهر و باطن در همین ابتدای ورود برای اقامه نماز ، مقدمه ای برای ارتباط برقرار کردن جهان صغیر عبادی با جهان کبیر عبادی است و بالطبع اتصال عالم ماده با عالم ارواح و یا به تعبیر دقیق قرآنی، ارتباط بین عالم غیب با عالم شهاده می باشد ...

  دانلود ادامه متن    

نظرات (۲۲)

احسنت
مطلبتون را کامل خوندم خیلی جالب بود و به نظرم نیاز به پردازش بیشتری داشت. البته جسارت بنده رو ببخشید
ان شاءالله باز هم خواهم خواند نه یک بار که چند بار
پاسخ:
حالا که اینقد زحمت می کشید و می خونید
پردازش بیشترش رو هم انجام بدین ثواب داره! " چون فک نکنم خودم حالا حالاها فرصت کنم دستی به سر و روش بکشم!!!"
احسنت به خودت، با این تعریف ها نمی تونی تو دلم جا پیدا کنی ها! تنها راهش اینه که  از نقطه بودن در بیای!
  • یه بنده ی خدا
  • خیلی خوب بود
    اون قسمت بی مقدمه میرم سر مقدمه
    و خیلی از این تیکه های حال خوب کن
    خخخ جالبترش اینه که اعصاب و روانتون بهم ریخته و همچین پیش درآمدی اولش نوشتید
    اگه حالتون خوب بود و دست به قلم میشدید دیگه....
    در کل خداقوت

    پاسخ:
    نه این رو یه مدت بعدش نوشتم دقیقن اون قسمت هاش که حالت نجواگونه داره
    البته اینکه عصبانیتِ منتقل شده خیلی خوب انگار داغ و تازه است :)
    تشکر از شما بابت اینکه ی بنده خدا رو اینقد به زحمت انداختین و خوندین

    خب اون مطلب نظراتش بسته بود

    یعنی بنده اینجور دیدم!


    پاسخ:
    آهان
    وگرنه که باز
    پیش میاد :)

    تعجب از برای اشعار جدیدتون بود


    خیلی امروزی بود


    موفق باشید

    پاسخ:
    اون پایین نوشتم که همین جوری
    سلامت باشین
    حالا چرا تو این مطلب نظر اون مطلب رو گذاشتین آیا؟

    Oo

    پاسخ:
    چرا آیا ؟
    سلام، با مطلب زیر بروزیم:

    چگونه خداوند احسن الخالقین است، اما میبینیم بعضی از کودکان به طور ناقص متولد میشوند؟

    یا حق
    پاسخ:
    به هزار و یک دلیل 
    موفق باشید
    پاسخ:
    موید
    سلام
    قلمتان روان و ادبی است اما...
    چه کفری می کنند آدم رو همچین استادایی...
    خب چرا توی ایمیل اولی که مقاله رو برای استادتون ارسال کردید نگفتید که قلم خودتون هست تا به مرجع نداشتن ایراد نگیره

    به نظرم مقاله ی خوبی بود مخصوصا بخش های مربوط به اذانش خیلی دلنشین بود.

    اون دیواری که باید بشنوه اصولا کامنتا رو نمی خونه

    یاعلی
    پاسخ:
    سلام
    مشخص نیست ؟
    چ دیوار بدی ! البته انگیزه است خداییش
    به قول استادم نویسنده وقتی بعد مدتی آمد سراغ نوشته اش، احساساتش نسبت به نوشته ته نشین شده و می تواند با دید حتی یک مخاطب از بیرون شاید مطلبش را بازخوانی کند. بعد این مرحله که میرسد برای بعضی متن ها وقتی دوباره برمی گردی می خوانی طعم خوشمزه ای زیر دندان ذهنت می ماند.
    پاسخ:
    آخه من خودم معمولن جدیدترین ها بیشتر دوس دارم ، بگم دوست دارم که نه احساس می کنم بهترن! برام جالب بود خوشم اومد ازش
    سلام
    ممنون نمیخوام!
    پاسخ:
    سلام
    خب خودتون بشینید بنویسید حتمن قشنگ تر و بهتر میشه و نتیجه اش هر چی باشه حتمن دلچسب تر خواهد بود اینطور نیست ؟
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • خیلی خوب بود. توجه به این سیر از اذان تا سجاده و ملحقاتش بعدم نماز حس خیلی خوبی داشت، این که ریز بینانه حظّ کنی از آن چیزی که در جریانه مداوم

    ان قسمتی که گفتید دنبال هزار بهانه برای رفتن مسجد و این ها .. قابل تامل برای من یکی بود!!
    آن آخرشم گفتید تا صبح بیداری می کشن ی قدری بیشتر بمونن بیدار به نماز برسن ... ی وقتایی آدم تا صبح خودش و می کشه ی جایی بی هوش میشه دیگه از حال میره ...
    پاسخ:
    این کامنت شما مجبورم کرد که یه بار دیگه بخونم بعضی جاهاش رو! آخه می دونید من خودم نخوندم اینبار که pdf ش رو گذاشتم! چون خیلی وقت هم هست که نوشتمش یادم رفته بعضی جاهاش رو
    الان که خودم احساس کردم به صورت متن تو ادامه مطلب بذارمش چون خیلی قشنگ نوشته شده بعضی جاهاش و نکته های جالبی تو حرف زدنهای با استاد غایب وجود داره !
    امون از این حال رفتن ها! چی بگم فقط می تونم بگم خوب نیست!
  • محدثه انصاری
  • خوب جالبه به نظر من حتما یه اشکالی در دید استاد بوده دیگه .به دید یک نقد کننده شبیه اینکه خودتون ننوشتیدش مقالتون رو بخونید شاید علتش را پیدا کردید
    پاسخ:
    بله اشکال که بوده منتهی داره که گفتنش طول می کشه!
    به دید نقد خودم ، اینم میشه شدنی هست Oo
    سر در
    جسارتا هیچ کدام.
    نه قبلی.نه کنونی...
    پاسخ:
    چی ن قبلی نه کنونی Oo
    بعد اینکه کامل خواندم نظرم را عرض میکنم
    منتها قبلش این سوال مهم است
    برای چه درسی بوده این مطلب؟
    پاسخ:
    انسان شناسی دینی
    البته این داستان نبودها! بعدن داستانش کردم ، یه بار دیدم ستاد اقامه نماز مسابقه گذاشته من شروع کردم اینجوری درآوردمش :)
    اون بخش های جدی اش بوده! " اون گیر نمره نیاوردن من هم اشکال مبنایی داره اصن تو همین درس"
    سلام
    ای بابا!حتماکه مشکلتون باهم ازقبلش بود!

    چه جالب...!من میخواستم واسه نمره تحقیق یکی ازدرسامون راجع به فضای مجازی بنویسم شمااون پست خانواده مجازی من روگذاشتین ومن میخواستم ازتون اجازه بگیرم وازپستتون استفاده کنم بعدش پشیمون شدم
    الانم واسه امتحان انشای نمازپستتون خیلی خوبه ولی من نمیخوام برم امتحان بدم(فک کنم که پستی که واسه این بود رو نخوندین!)
    پاسخ:
    سلام
    از قبل یعنی کی ؟ اول ترم " اول آشناییمون :) "
    نماز رو استفاده کن ازش اگه دوس دارین ولی فک نکنم بعضی کلمات و جملاتش به سن شما بخوره ها!
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • همان لحظه دیدمش.سپاس. فعلن چهارصفحه اش را خواندم تا فردا صبح ان شاءالله باقیش.
    ابتدای متن را که خواندم یاد ان موقع افتادم که فرمودید ی کاغذ آچاهار بردارید در مورد اذان بنویسید.
    خیلی خوب بود.به عبارتی با روح و روان مان بازی کرد.
    پاسخ:
    یادش ب خیر
    جذاب نگاه کردن ب عادی شده های دور و بر هم هنری هستش ومی تونه راهگشای تحول آداب زندگی آدم هایی بشه که از شنیدن مکررات خسته شدن
    نگاهتون مستدام
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • به در میزنین دیوار بشنفه؟! من گفتم طولانی نمیخونم؟! من که خودم متن هام از حوصله خارج بودن عمدتا. :)
    چون نوشتن ربط به حال دارد ما هم خودمان نمی نویسیم پس جسارت نمی کنم.
    این طور تکه تکه ادم جانش در می اید از کنجکاوی.بگذارید، قول میدهم اولین نفر خواندمش.
    برای همین پرسیدم چند قسمتی ست.
    سپاس
    پاسخ:
    به در زدم دیوار بشنوه ولی دیوار شما نبودین :)
    هم در مورد به روز شدن هم در مورد خوندن ! خودشون می دونن ! مورد پسند هم هستن ها منتها شیطون گولشون می زنه دیگه
  • باران نم نم...
  • چه بد...
    پاسخ:
    خیلی هم خوبه
    کلی کیف می کردیم موقع فحش دادن ها! "در نهایت عذرخواهی از استادان محترم به خصوص مربی های استادنما"
  • باران نم نم...
  • چرا لج کرده بود استادتون؟!!!
    خوبه حالا ناراحتیتون کمتر شده،تنفر از میون واژه هاتون پیداست!!!
    پاسخ:
    خب زیاد بحث می کردم باهاش
    اون از من خوشش نمی یومد منم از اون!!!
    فاطمه یعنی شرف،یعنی حجاب فاطمه فخر زنان ، روز حساب فاطمه یعنی رضای کردگار شاهکار خلقت پروردگار. پیشاپیش ولادت ام الائمه ، حضرت فاطمه (س)،بر شما مبارک باد....گل
    پاسخ:
    بر شما مادر گرامی و مؤمنة هم مبارک باشه
    امیدوارم حضرت زهرا سلام الله علیها همیشه حاضر در محضر های زندگی تون باشه :)
  • باران نم نم...
  • سلام
    گاهی انصاف در قلم استاد خشک میشه...
    برای خود من هم همون ترمهای اول اتفاق افتاد که یک مقاله ویژه تحویل استاد دادم که به من دادند 19.25 ...19 از برگه 0/25 هم به جهت مقاله دادند...اعتراض که زدم استاد پایین برگم نوشت:شاکر فلان استاد که بودم . برای تحقیق کامل ۱ نمره می دادند مطلب شما یک تحقیق کلاسی بود!!!
    باورکنید تا اون موقع اینطوری قانع نشده بودم!!!
    چون به خود استاد یک روزی ظلم شده بود در محل انتقام همانکاری رو کردند که ظلم می دونستند در حق خودشون!!!
    :))))))))))
    .................
    مطلب بسیار روان و دلنشین...منتظر ادامه دارد هایش هم هستیم!!!
    پاسخ:
    سلام
    بعضی اوقاتم لج می کنن !!!
    بله عقده ای که میگن همین جاست دیگه ! عقده ای بودن که شاخ و دم نداره، اون موقع اگه بود خیلی عصبانی تر بودم ها! الان آرومم چون خیلی وقته ازش گذشته :)
    ممنون که خوندید
    چند قسمتیست؟!
    روان و جذاب ...
    پاسخ:
    قسمت هاش که زیادِ
    تو فکرم بذارم پی دی افش رو اینجوری بهترِ ، تا تیکه تیکه بذارم
    ولی قول بدین بخونین ها!
    هِیَم نگین به روز چرا نمیشی!
    چون انصافن تیکه تیکه اش یه ماه طول می کشه بخوام بذارم !

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی